پشت پرده از سرگیری روابط ترکیه – اسرائیل

پشت پرده از سرگیری روابط ترکیه – اسرائیل
شنبه 21 فروردين 1395 - 10:30

نویسنده و روزنامه نگار سرشناس عرب، با بررسی دلایل از سرگیری روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، این اقدام را "اشتباه خطرناک" اردوغان توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" نوشت: وزارت امورخارجه ترکیه روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی از پیشرفت و نزدیکی روابط با اسرائیل خبر داد. مذاکرات دو طرف در آنکارا آغاز شد و به ژنو انتقال یافت. آخرین دور مذاکرات نیز 2 روز قبل در لندن برگزار شد. 
عطوان تأکید کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه 3 شرط را برای عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح کرد. نخست عذرخواهی آشکار به خاطر جنایت (قتل سرنشینان کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه برای غزه)، دوم پرداخت خسارت به خانواده های کشته شدگان، و سوم پایان محاصره غزه. احمد داوو اوغلو نخست وزیر ترکیه هم اشاره کرده که اسرائیل این سه شرط را پذیرفته است و توافق نهایی در دور بعدی و آخر نشستهای دوجانبه امضا خواهد شد.
عطوان با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده در این مذاکرات همواره از سوی ترکیه فاش می شود و نه اسرائیل، خاطرنشان کرد که جزئیات بندهای توافق مذکور همچنان سری است، و ادامه یافتن مذکرات بیانگر وجود موانعی است که هنوز حل نشده است.
سردبیر روزنامه رأی الیوم، با بیان اینکه شرطهای اول و دوم مشکلی در مسیر مذاکرات به شمار نمی‌آیند، تأکید کرد: معتقدیم که مشکل در شرط سوم یعنی لغو محاصره غزه نهفته است.
عطوان افزود: در سایه تیرگی روابط ترکیه و روسیه -به دلیل سرنگونی هواپیمای روس در سوریه، در حمله جنگنده ترکیه‌ای- می‌توان گفت که رئیس جمهور ترکیه به این نتیجه رسیده که تنها راهکار مقابله با فشارهای محاصره و شاید هم تهدید روسیه، پناه بردن به اسرائیل است. دقیقا مانند کاری که بعضی هم پیمانان عرب ترکیه در منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی انجام داده اند.
وی تأکید کرد: ترکیه 60 درصد از نیازهای خود به گاز طبیعی را از روسیه تأمین می کند، به همین دلیل به دنبال منابع جایگزین و نزدیک است تا بتواند با هرگونه توقف صادرات گاز روسیه مقابله کند، به همین دلیل ترکیه معتقد است که اسرائیل و پس از آن قطر، راهکاری برای این موضوع می‌باشند.
عطوان این اقدام ترکیه را گزینه‌ای خطرناک توصیف کرد که می تواند جایگاه و آینده سیاسی اردوغان و حزب او را به خطر بیندازد.
وی افزود: اگر موضوع کرامت و عزت نفس باشد، معتقدیم که بهتر است اردوغان با مسکو آشتی کند و برای حل بحران، به خاطر سرنگون کردن هواپیمای روس عذرخواهی کند. روسیه یکی از قدرتهای بزرگ و همسایه ترکیه است، و می تواند جایگزینی برای آمریکا باشد که به همپیمان خود (آنکارا) پشت کرد، و در بحران با روسیه از آن دست کشید و در کنارش نأیستاد.
عطوان خاطرنشان کرد: اردوغان در پیش بینی اوضاع سوریه دچار اشتباه شد و فکر کرد که نظام سوریه طی چند هفته سرنگون می شود. اکنون نیز دوباره در حال اشتباه است، و با عادی سازی روابط با اسرائیل –که مقدسات اسلامی و اراضی عربی را اشغال کرده و حقوق یک ملت مسلمان را نقض می کند- دچار تناقض می‌شود.
عطوان گفت: اسرائیل گاز ترکیه را تأمین خواهد کرد، ولی قطعا در هر جنگی علیه روسیه در کنار ترکیه نخواهد ایستاد، همانطور که ناتو –با وجود آن که ترکیه از مؤسسان آن است- از این کشور حمایت نکرد.

پربیننده ترین خبرها