اردنی ها به دخالت آمریکا درامور کشورشان عادت کرده اند!

اردنی ها به دخالت آمریکا درامور کشورشان عادت کرده اند!
شنبه 21 فروردين 1395 - 19:13

العالم - روزنامه اینترنتی " رای الیوم " در مطلبی نوشت: درحالی که تامدتی قبل اقدام های سفیر آمریکا در امان باعث شک و تردید می شد، اکنون درباره جلسات او با تصمیم سازان اردن، هیچکس کنجکاو نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رای الیوم با ارائه تحلیلی از موضوع دیدار سفیر آمریکا در اردن با یکی از مشاوران نظامی ارشد پادشاه آن کشورتاکید کرد که تا مدتی قبل، فعالیت های خانم " آلیس ولز"، باعث شک و تردید می شد؛ اما امروزه وی با یکی از معدود افراد تصمیم گیر در اردن جلسه برگزارکرده و هیچ کس نیز درباره چگونگی و دلایل آن، سؤال نمی کند.
این روزنامه افزود: این بدان معنی است که اردن از بازگشت به آغوش امریکا پس ازعقب نشینی روسیه راضی بوده ، به ویژه اینکه پس از بی اعتبار شدن پیمان با روس ها در زمینه دور کردن درگیری ها در سوریه از مرزهای اردن، امان مجبوراست با استفاده از سلاح ها و توپخانه خریداری شده ازامریکایی ها، از مرزهای کشورش دفاع کند!
دیدارهفته گذشته "آلیس ولز" سفیر امریکا با "مشعل الزبن" مشاور امور نظامی پادشاه اردن باعث به وجود آمدن حدس و گمان و جنجال در این کشور شده است و برخی این دیدار را مرتبط با دیدارهای متقابل در واشنگتن یا توافقنامه های همکاری امضا شده میان دو کشور در دوره اخیر دانسته اند، درحالی که دیدارهای قبلی سفیر امریکا، به دلیل مواضع و اقدام های مداخله جویانه اش با انتقاد فعالان سیاسی اردن روبرو بوده است.
دفتر رسانه ای ارتش اردن تاکنون هیچگونه جزئیاتی درباره محتوای مطالب مطرح شده در دیدار مشاور نظامی پادشاه اردن و سفیر آمریکا منتشر نکرده و خبرگزاری رسمی نیز به انتشار دو پاراگراف مبنی بر اینکه هدف از دیدار زمینه های همکاری و هماهنگی در مسائل مرتبط با نیروهای مسلح دو کشور دوست بوده، بسنده کرده است.
رای الیوم با بیان اینکه گفته می شود در نتیجه این دیدارتوافقنامه همکاری درزمینه "مبادله ایمیل ها و شرکت در مبارزه با افراطی گری و همچنین تشکیلات افراطی داعش در اینترنت" میان طرفین امضا گردید، یادآور شد که محتوای چنین توافقی هیچ ارتباطی با نظامیان ندارد.
رای الیوم افزود: هنوز جزئیات توافق اخیر، مشخص نشده است و اردن حتی معنی عبارت "مبادله ایمیل ها و شرکت در مبارزه با افراطی گری و همچنین تشکیلات افراطی داعش در اینترنت" و نتایج این همکاری را نمی داند. اما تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که توافق نامه مذکور، هیچ ارتباطی به ارتش ندارد.
نکته مهم تر اینکه توافق مذکور برهمکاری اردن با امریکا در زمینه افزایش فعالیت رسانه ها در زمینه تسریع و فعال کردن مبارزه با داعش و سایر گروههای افراطی خشونت طلب، از جمله مبارزه با تلاش ها در زمینه جذب عناصر مسلح خارجی، کمک های غیر قانونی برای گروههای خشونت طلب و افراطی و تهدید و ارعاب شهروندان اردن و سایر کشورها، اشاره دارد.
رای الیوم درادامه این تحلیل با لحنی کنایه آمیز نوشت: سفیر امریکا در امان - که در زمینه کلیه جزئیات کشور دخالت می کند – آزار دهنده به شمار نمی آید و به نظر می رسد همپیمانی با امریکا در مبارزه با تروریسم باعث مشروعیت بخشی به مداخله جویی سفیر واشنگتن شده و به نوعی حداقل در ذهن مخالفان، دخالت هایش درمسائل کاملا داخلی اردن قابل پذیرش شده، درحالی که تنها بخشی از دخالت های این سفیر مداخله گر، سؤال درباره استخدام سوری ها در اردن، درصد اردنی های فلسطینی الاصل و شرکت آنها در فعالیت های عمومی بوده است.

216-9

پربیننده ترین خبرها