بوسنی، خانه امن تروریستها برای حمله به اروپا

بوسنی، خانه امن تروریستها برای حمله به اروپا
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 22:08

العالم - احتمال تبدیل شدن کشور بوسنی به خانه ای امن برای افراط گرایان و تروریست های خارج شده از عراق و سوریه موجب نگرانی اعضای اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نشریه "تلگراف" دراین زمینه نوشت: با انتقال حملات داعش به قلب اروپا به خصوص بعد از حملات خونین پاریس و بروکسل، اروپایی ها که اکنون به یکی از اهداف این گروه تروریستی تبدیل شده اند، به دنبال مسدود کردن دریچه های نفوذ خطرهستند.
این نشریه معتقد است که نفوذ داعش به اروپا و تثبیت آن در آنجا باعث افزایش عملیات انتحاری شده و در آینده اروپا آماج حملات تروریستی قرار خواهد گرفت.

بوسنی خانه امن تروریست ها
این مساله باعث شد که همسایگان اروپایی بوسنی به خود بیایند و با نگرانی جدیدی از سوی بوسنی روبرو شوند که به جنوب شرق اروپا اشراف دارد و می تواند به درگاه ورود تروریست ها از سوریه، عراق و افغانستان به این قاره تبدیل شود.
"تلگراف" با استناد به هشدار کارشناسان تروریسم درباره تبدیل شدن بوسنی به مکانی امن برای تروریست ها می نویسد: آمارهای رسمی نشان می دهد بین 250 تا 300 بوسنیایی به گروههای تروریستی داعش و القاعده پیوسته اند.
از بارزترین این افراد می توان به "بایرو ایکانوویچ" فرمانده بزرگ ترین پایگاه آموزشی داعش در شمال سوریه و "نصرت اماموویچ" عضو ارشد جبهه النصره اشاره کرد.

پرچم های سیاه داعش در روستاهای دورافتاده بوسنی
پلیس اروپا "یوروپل" اوایل سال میلادی جاری نسبت به تشکیل پایگاه های آموزشی داعش در اطراف کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به خصوص منطقه بالکان هشدار داد و مجله آلمانی "اشپیگل" به نقل از محققان نوشت که حدود 12 منطقه در بوسنی وجود دارد که افراط گرایان به دور از چشم مقام ها در آن فعالیت دارند و اخباری مبنی بر اهتزاز پرچم های سیاه داعش در روستاهای دورافتاده بوسنی دریافت شده است.
بوسنی پس از 20 سال از اتمام جنگ داخلی هنوز از مشکلات اقتصادی رنج می برد که سد راه توسعه این کشور و باعث افزایش درصد بیکاری جوانان شده است چنان که آمار رسمی حاکی از بیکاری بیش از 50 درصد جوانان است و همین امر در شیوع فقر و آماده شدن بستر فریب خوردن جوانان و کشانده شدن آنها به باتلاق تروریسم مؤثر است.
موضوع دیگری که نگرانی کارشناسان را در بر داشته احتمال وقوع درگیری های منطقه ای و قومیتی در بوسنی و هرزگوین است که می تواند به تثبیت افراط گرایی در آن و حتی تجزیه کشور و ایجاد زمینه مساعد برای تروریست های اروپایی در بوسنی منتهی شود.

رد پای بوسنی در جنایت های تروریستی بروکسل و پاریس
تحقیقات انجام شده درباره حوادث تروریستی اوایل سال 2015 و حمله به مجله فکاهی فرانسوی "چارلی ابدو" و نیز گزارش های وزارت امنیت بوسنی نشان می دهد که منبع تامین مهمات و اسلحۀ به کار رفته در این حملات و نیز حملات خونین معروف به "نوامبر پاریس" از بوسنی بوده است.
عامل دیگر افزایش نگرانی ها درباره بوسنی، موافقت اخیر بروکسل برای برداشتن گام دوم پیوستن بوسنی به اتحادیه اروپاست که این موضوع به شهروندان این کشورآزادی بیشتری برای ورود به خاک سایراعضای اتحادیه می دهد.
تلگراف در پایان می نویسد: داعش که تا همین دیروز از نظر غربی ها پدیده ای دور از دسترس به شمار می آمد امروز پس از شکست های متوالی در سوریه و عراق به تدریج به قلب اروپا نفوذ کرده تا قارۀ پیر در رویارویی مستقیم با "شیطان بزرگ" قرار بگیرد.

202-211-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها