اعتراض مصری ها به واگذاری دو جزیره به عربستان

اعتراض مصری ها به واگذاری دو جزیره به عربستان
دوشنبه 23 فروردين 1395 - 11:48

مصریها در اعتراض به الحاق دو جزیره صنافیر و تیران به خاک عربستان سعودی، تجمع کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روز یکشنبه در میدان "طلعت حرب" در مرکز قاهره پایتخت مصر تجمع اعتراض آمیزی در واکنش به تصمیم ترسیم مرزهای مصر و عربستان برگزار شد که به دنبال آن نیروهای امنیتی 5 فعال مدنی را بازداشت کردند. افراد بازداشت شده به مراکز پلیس قصر النیل و عابدین در مرکز قاهره تحویل داده شدند.

در همین خصوص خالد علی وکیل مدافع مصری در دیوان عدالت اداری برای لغو توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان و حفظ جزیره های تیران و صنافیر تحت حاکمیت مصر، اقامه دعوا کرد.

خالد علی در متن اقامه دعوا، تاکید کرده است که همه توافقنامه های امضا شده در گذشته تایید می کند که این دو جزیره متعلق به مصر است. وی خواستار لغو تصمیم دولت مصر در خصوص اعطای این دو جزیره به عربستان شد زیرا این اقدام برخلاف قانون اساسی و قانونی است که در آن بر لزوم برگزاری همه پرسی و موافقت پارلمان تصریح شده است.

خالد علی درمتن این اقامه دعوا خاطرنشان کرده است که از اقدام رئیس جمهور و نخست وزیر مصر در دیدار با پادشاه عربستان و اعلام امضای 16 توافقنامه از جمله توافقنامه بازترسیم مرزهای دریایی بین دو کشور به ویژه در خصوص حق حاکمیت بر جزایر تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ و مرزهای تاریخی منطقه ای مصر، غافلگیر شده است.

شورای وزیران مصر شنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و عربستان دستاورد مهمی به شمار می رود و این توافقنامه به قرار گرفتن جزایر تیران و صنافیر در داخل آب های منطقه ای عربستان منجر شد. این اقدام انتقاد مخالفان مصری را برانگیخت و آن ها مخالفت خود را با این توافقنامه اعلام کردند. 
 
بنابراین گزارش، جزیره تیران در ورودی تنگه تیران واقع است که خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می کند و 6 کیلومتر با ساحل شرقی سینا فاصله دارد و مساحت آن 80 کیلومتر است. جزیره صنافیر از سمت شرق در نزدیکی جزیره تیران قرار دارد و مساحت آن حدود 33 کیلومتر است.

214 ـ 211-8

پربیننده ترین خبرها