عربستان، یک شب هم به آتش بس پایبند نماند

عربستان، یک شب هم به آتش بس پایبند نماند
دوشنبه 23 فروردين 1395 - 19:41

العالم - عربستان سعودی و مزدوران وابسته به این کشور با نقض گسترده آتش بس در یمن ، تمایل خود را برای ادامه تجاوز و جنگ افروزی نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درحالی که آتش بس میان نیروهای انصارالله و ارتش یمن با عربستان سعودی و مزدوران عبدربه هادی رئیس جمهوری فراری یمن، ازیکشنبه شب برقرار شد و هیأتی از انصارالله یمن برای مذاکرات جهت دستیابی به راه حلی نهایی در یمن به کویت رفتند، عربستان سعودی و مزدوران وابسته به آن، آتش بس را نقض کردند.
برپایه این گزارش، مزدوران سعودی، مناطق السد در ذی ناعم واقع دراستان البیضاء و حریب، عسیلان و المعطوف در استان شبوه و الجحمیله، ثعبات و الضباب دراستان تعز را گلوله باران کردند.
مزدوران عربستان، همچنین نیروهای خود را به سمت کوه هیلان دراستان مأرب و کوه جره در تعز اعزام کردند.
جنگنده های عربستان نیز به نوبه خود، منطقه کلابه را بمباران کردند تا درنقض آتش بس، نقشی اساسی داشته باشند.
دراین میان، منابع رسانه ای یمنی از تلاش ها برای تشکیل 3 اتاق عملیات به منظور نظارت بر فرایند آتش بس و رصدِ مواردِ نقض آن خبردادند. در کویت نیز اتاق عملیاتی به همین منظور، در مرکزرایزنی ها تشکیل و تاکید شد که کمیته اصلیِ نظارت برآتش بس، شامل 12 عضو نظامی ازدو طرف درگیر خواهد بود.
به گفته این منابع، علاوه برکویت، سه شهر دیگر برای میزبانی اتاق عملیات نظارت بر آتش بس تعیین شد که عبارتند از امان، صنعا و غرناطه.
پیش از این، عربستان سعودی، به نمایندگی از ائتلاف متجاوزان به یمن، با آتش بس در این کشور موافقت و اعلام کرده بود که به درخواست عبدربه منصور هادی، (رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن که به ریاض پناه برده است)، به این آتش بس پایند خواهد بود.
ناظران سیاسی بر این نکته یکزبان هستند که درخواست آتش بس از سوی عبدربه منصور، به منظور نجات عربستان از شکستی مفتضحانه مطرح شده است، زیرا عربستان نتوانست صنعا را اشغال یا تعزرا به طور کامل تحت کنترل خود درآورد و گذشته ازآن، موفق نشد از عدن، پایتختی برای حکومت رئیس جمهوری فراری بسازد.
افزون براین، سعودی ها برای ایستادگی در برابر پیشروی یمنی ها به اراضی عربستان ناکام ماندند، به طوری که یمنی ها 9 منطقۀ بزرگ عربستان به کنترل درآورده و 40 کیلومتر در خاک آن کشور پیشروی کردند.

205-9

پربیننده ترین خبرها