روسیه: نخستین محمولۀ اس 300 به ایران رسید

روسیه: نخستین محمولۀ اس 300 به ایران رسید
سه شنبه 24 فروردين 1395 - 13:56

معاون نخست وزیر روسیه با اعلام اینکه نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس 300 به ایران تحویل داده شده است، تأکید کرد که روسیه، تا پایان سال جاری میلادی، این سامانه را کامل تحویل خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "دیمتری روگزین"، روز دوشنبه در گفت وگو با رادیو "اهو موسکوی" خاطر نشان کرد: مسکو، محمولۀ اول از سامانه اس 300 را به ایران تحویل داد و بقیۀ محموله ها نیز تا پایان 2016، بر اساس توافق امضا شده با ایران، تحویل داده خواهد شد.

به گفتۀ این مسئولِ روس، "این توافق، شامل مقادیری موشک و سکوی پرتاب موشک است که به ایران فرستاده خواهد شد. من نمی توانم آن چه را که در قالب محمولۀ نخست ارسال شده است فاش کنم، و فقط می توانم بگویم که محمولۀ اول با هماهنگی کارشناسانی از دو کشور ارسال شد.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن خاطرنشان کرد، مسکو در سال 2007، با امضای قراردادی با ایران متعهد شد که به ایران، سامانه موشکی اس 300 بفروشد. امضای این قرارداد، خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

در سال 2010 در پی تحریم فروش سلاح به ایران، روسیه، تعهد به فروش سامانۀ اس 300 را نقض کرد و ایران در دادگاه بین المللی علیه روسیه اقامه دعوا کرد، و پرداخت 4 میلیارد دلار غرامتِ نقض قرارداد را خواستار شد.

ولادیمیر پوتین در سال 2015 با امضای دستوری ریاستی، ممنوعیت فروش سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد، و ایران نیز تاکید کرد در صورتِ پایبندی روسیه به قرارداد، شکایت خود را از دادگاه بین المللی پس می گیرد.

موشک های اس 300 ضد جنگنده ها و موشک های بالستیک هستند و در دورۀ جنگ سرد، توسط اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شدند تا با جنگنده ها و موشک های کروز مقابله کنند. نمونه های تعدیل شدۀ این موشک ها قادر به مقابله موشک های بالستیک نیز هستند.

"جابر انصاری" سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز دیروز اعلام کرد که مرحله نخست قرارداد اس 300 مسیر خود را طی کرده است.

205-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها