فرشی که مالکیت مصر بر جزایر ادعایی عربستان را تایید می کند

فرشی که مالکیت مصر بر جزایر ادعایی عربستان را تایید می کند
سه شنبه 24 فروردين 1395 - 21:57

العالم - "ساره حازم" روزنامه نگار مصری از رمز و راز فرشی که در دیدارهای رسمی مسئولان مصری با سران دیگر کشورها به چشم می خورد، پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ساره حازم" در برنامه "الصحافة الیوم" در شبکه ماهواره ای "النهار اليوم" گفت: فرشی که در دیدارهای رسمی مقام های مصر پشت سر آنان به چشم می خورد و بر روی آن نوشته شده است "نقشه مصر"، فقط یک نقشه یا یک شی دکوری نیست، بلکه داستان مبارزه ملی طولانی است که بیان می کند، چگونه مصر در طول تاریخ برای دستیابی به استقلال ملی کامل تلاش کرده است.

به گفته حازم، حکایت این فرش در زمان "الخدیوی اسماعیل" آغاز شد، زمانی که وی برای خارج کردن مصر از زیر سلطه دولت عثمانی تلاش می کرد، اما ناگهان این فکر به ذهنش خطور کرد که با ترسیم نقشه مصر بر روی فرش، مرزهای مصر را به جهانیان نشان دهد.

این روزنامه نگار مصری نوشت: الخدیوی اسماعیل، از جمعی از دانشمندان مصری و خارجی که در زمینه نقشه برداری فعالیت می کردند، کمک گرفت تا حد و مرزهای دولت مصر را از طریق نقشه مشخص کند و بعد از آن الخدیوی، تصویری از این نقشه را به آستانه فرستاد تا فرشی دستباف با حریر با جزئیات نقشه ببافند.

وی تصریح کرد که هدف الخدیوی، اعلام استقلال مصر از دولت عثمانی بود.

حازم درادامه گفت که بافت این فرش به دنبال دستور سلطان عثمانی کامل نشد، زیرا به هدف بافت آن پی برده بود؛ اما این رویا همچنان وجود داشت تا اینکه در دوره عباس حلمی دوم توسط مصری ها تحقق یافت.

عباس حلمی دوم از کارخانه فرش دمنهور خواست که این فرش را ببافد و کار بافت آن تا بعد از مرگ الخدیوی عباس حلمی ادامه یافت، اما تا زمان اعلام معاهده سال 1936 در انبارهای الخدیوی ماند و در آن زمان بود که رونمایی شد.

به گفته ساره حازم، این فرش برای اولین بار در دیدارهای رسمی به عنوان تصویر پشت سر ملک فؤاد مورد استفاده قرار گرفت، سپس برای ملک فاروق استفاده شد و پس از آن، استفاده از فرش ممنوع شد تا اینکه رییس جمهوری وقت مصر تصمیم گرفت که کاخ الاتحادیه را به عنوان مقر اصلی پذیرش مسئولان رسمی قرار دهد و در نتیجه، فرش در سالن اصلی این کاخ قرار داده شد.

به نوشته ساره، نمایان شدن این فرش به عنوان تصویر پشت صحنه از مفهوم ملی مهمی برخوردار است؛ این نقشه فرش قدیمی حدود 90 سال سن دارد و عمر آن، بیشتر از عمر برخی از کشورهای عربی و اسلامی و غیراسلامی است؛ افزون براینکه نشان دهنده مرزهای مصر به عنوان خط قرمز است که از اسکندریه در شمال مصر تا حلایب و شلاتین در جنوب و از السلوم در غرب تا جزیره تیران و صنافیر در شرق امتداد دارد.

یادآورمی شود واگذاری دو جزیره صنافیرو تیران دردریای سرخ توسط حکومت عبدالفتاح السیسی به سعودی ها درروزهای گذشته موجی از خشم و نگرانی مردم مصر را به دنبال داشته است.

215-201-9

 

پربیننده ترین خبرها