اطلاع اسرائیل از واگذاری جزایر مصری، قبل از مردم مصر

اطلاع اسرائیل از واگذاری جزایر مصری، قبل از مردم مصر
چهارشنبه 25 فروردين 1395 - 23:03

"فهمی هویدی" روزنامه نگار و پژوهشگر معروف مصری، از بی تفاوتی جامعه مصر در قبال سیطره عربستان سعودی بر جزایر "تیران" و "صنافیر" ابراز شگفتی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، فهمی هویدی در روزنامه مصری الشروق نوشت:

اطلاع از موضوع واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان از طریق روزنامه های یکشنبه 10 آوریل 2016، شوک آور بود.
آسان نیست انسان صبح از خواب بیدار شود و ناگهان دریابد آنچه در مدارس آموزش داده شده، نقشه ها، بروشورهای گردشگری و ترانه هایی که برخی خوانده اند، همه نادرست بوده است.
شوک آور تر آنکه انسان دریابد بیانیه کابینه مصر مانند یکی از بخش های مهم جشن های سفر پادشاه عربستان سعودی بوده است، منظورم آن است  که این ثمره کوشش پژوهشگران به خاطر تحقیق و علم نبوده بلکه تصمیمی فردی بوده که در سطح نظام اتخاذ شده است. 
حتی روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" به شیوه ای مغایر با عناوین مطبوعات مصر نوشت، مصر به نشانه تقدیر، دو جزیره را به عربستان اهدا کرد.
آنچه مایه شگفتی من شده، آن است که برخی اشخاص می گویند نامه نگاری هایی میان مصر و عربستان سعودی درباره این دو جزیره در دهه 50 قرن بیستم انجام شده بود، اما هیچ کسی به وضع آن قبل از تاسیس آل سعود در سال 1932 اشاره نکرده است چه اینکه نقشه های قبلی، تیران و صنافیر را در چارچوب مرزهای مصر ترسیم نمودند.
همان قدر که این خبر، برای من و دیگران غافلگیر کننده بود، احساس کردم که این خبر توهین آمیز است، به ویژه وقتی صفحه اول روزنامه "الاهرام" را خواندم که نوشته بود، قاهره تل آویو را درباره این موضوع آگاه کرد .   
بسیار آزرده خاطر شدم وقتی دریافتم حکومت مصر اسراییلی ها را چند هفته قبل از اعلام خبر در قاهره از موضوع آگاه کرده بود.
همچنین وقتی دریافتم مذاکره میان مصر و عربستان درباره دو جزیره از ژوئیه 2015 جریان داشته است بنا بر این مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم  اسراییل چه بسا از این مساله قبل از مجلس نمایندگان و افکار عمومی مصر آگاه شده بود.  
206-8

 

پربیننده ترین خبرها