رای گیری پارلمان عراق درباره کابینه جدید العبادی

رای گیری پارلمان عراق درباره کابینه جدید العبادی
پنج‌شنبه 26 فروردين 1395 - 17:51

العالم ـ پس از بحث و جدل میان نمایندگان درباره اصلاحات، پارلمان عراق روز پنجشنبه، درباره کابینه جدیدی که العبادی در راستای تلاش برای مبارزه با فساد معرفی کرده است، رای‌گیری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دهها نفر از نمایندگان روز سه شنبه در اعتراض به فهرست اسامی که العبادی برای کابینه جدید معرفی کرده است، در پارلمان تحصن کرده و می گویند که این فهرست نیز بار دیگر به فساد و پارتی بازی منجر خواهد شد.

به نوشته "بی بی سی" نمایندگان تحصن کرده اظهار داشتند که موافقت احزاب سیاسی اصلی در عراق با این فهرست بدین معناست که آنها بر همان نظام سهمیه بندی طائفه ای که از زمان اشغال عراق توسط امریکا در سال 2003 آغاز شده است، باقی خواهند ماند.

منتقدان می گویند که این نظام زمینه را برای گروه های معینی برای انباشتن ثروت و برخورداری از نفوذ بالاتری نسبت به دیگران فراهم کرده است.

نمایندگان معترض می خواهند تا العبادی به کابینه ای که در تاریخ 31 مارس پیشنهاد داده و متشکل از کارشناسان فنی بوده است، پایبند باشد.

سلیم جبوری رییس پارلمان گفت که حیدر العبادی در جلسه رای گیری حاضر خواهد شد. وی در پایگاه رسمی خود در اینترنت تاکید کرد که رای گیری در جلسه روز پنجشنبه برگزار می شود.

رییس پارلمان عراق افزود که العبادی در این جلسه شرکت خواهد کرد.

طرحهای انجام اصلاحات دولتی در حالی صورت می گیرد که نیروهای عراقی حمله ای برای بازپس گیری موصل در شمال کشور از دست داعش آغاز کرده اند.

جبوری در پایگاه خود اشاره ای نکرد که العبادی کدام فهرست را برای رای گیری معرفی خواهد کرد؛ اما شبکه های تلویزیونی داخلی روز پنجشنه تاکید کردند که وی ممکن است از نمایندگان بخواهد یکی از این دو فهرست را انتخاب کنند یا جایگزین سومی را بررسی کنند.

* فتلاوی: جلسه یک ساعت دیگر برای برکناری هیات ریاستی پارلمان برگزار خواهد شد خواه جبوری حضور داشته باشد یا خیر.

به گفته السومریه نیوز، حنان فتلاوی رییس جنبش "اراده" و نماینده پارلمان عراق، روز پنجشنبه، گفت که سلیم جبوری رییس مجلس نمایندگان عراق خواستار مهلتی یک ساعته برای برگزاری جلسه پارلمان شد تا پیش از آن با فراکسیونش به نام "ائتلاف نیروها"(تحالف القوی) به بحث و بررسی بپردازد.

وی تاکید کرد که جلسه یک ساعت دیگر برای برکناری هیات ریاست برگزار خواهد شد خواه الجبوری حضور داشته باشد یا خیر.

یک منبع در پارلمان عراق پیش از این نیز گفته بود که سلیم جبوری رییس پارلمان نشستی با نمایندگان ائتلاف نیروها به منظور بررسی تغییر قوای سه گانه منعقد کرده است.

7- 210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها