قطع شبکه المنار، اوج کینه جویی سعودیها از مقاومت

قطع شبکه المنار، اوج کینه جویی سعودیها از مقاومت
جمعه 27 فروردين 1395 - 15:03

العالم - فراکسیون "وفاداری به مقاومت" در پارلمان لبنان در پایان نشست سالانه خود خاطرنشان کرد، توقف پخش شبکه المنار از نایل ست و پیش از آن از عرب ست اقدام سیاسی ظالمانه و خلاف ابتدایی ترین قوانین و اصول و عرف حرفه ای است.

به گزارش خبرنگار العالم، این فراکسیون تصریح کرد، این تصمیم با تمام شعارها و ادعاهای مبنی بر آزادی و دموکراسی منافات دارد و شدت کینه و دشمنی عربستان از مقاومت و هرگونه صدا و رسانه آزادی خواه در جهان عرب را نشان می دهد.
فراکسیون وفاداری به مقاومت افزود: این تصمیم هرگز تغییری در مواضع روشن ما نسبت به سیاستهای غلط آل سعود ایجاد نخواهد کرد کما این که نمی تواند حق المنار و دیگر شبکه ها را در بیان دیدگاهها و اندیشه های آزاد خود زیر پا بگذارد. دولت لبنان باید به وظایف خود برای احقاق حقوق شبکه المنار در خصوص پخش برنامه هایش و تضمین آزادی اطلاع رسانی برای تمام نهادها عمل کند.
وفاداری به مقاومت، اقدام عربستان در اعمال فشار بر نشستهای مرتبط با سازمان کنفرانس اسلامی برای ضربه زدن به حزب الله و گروه های مقاومت را محکوم و خاطرنشان کرد که این وظیفه دولت لبنان است که با قاطعیت در برابر این اقدام ها بایستد چرا که حزب الله، یکی از مؤلفه های اصلی دولت و کشور بوده و باید دربرابر حرکت مزورانه وارد کردن اتهام تروریسم به آن ایستاد.
فراکسیون وفاداری به مقاومت در ادامه تصریح کرد، کنفرانس رؤسای پارلمانهای عربی که مدتی قبل در قاهره برگزار شد، حق مقاومت اسلامی را در آزادسازی خاک کشور و بازگرداندن حقوق قانونی اش به رسمیت شناخت و دولت لبنان نباید با سکوت یا صرفا اعلام نارضایتی از بی حرمتی به مقاومت اسلامی، اجازه دهد این حق از بین برود. برخی تلاش می کنند اهانت به مقاومت اسلامی را در هر محفل و مجلس و کنفرانسی به خصوص آنجا که لبنان هم در آن حضور دارد، مرسوم کنند.
این فراکسیون خاطرنشان کرد، منافع عالی کشور اقتضا می کند با هرگونه سهل انگاری یا تعارف در این زمینه برخورد شود.
فراکسیون وفاداری به مقاومت مجلس لبنان در پایان تصریح کرد، درست است که انتخاب ریاست جمهوری لبنان دراولویت قرار دارد اما این نباید باعث شود که برخی نیروهای سیاسی مسائل مهم دیگری همچون ثبات و انجام وظایف دولت و به خصوص فعالیتهای روزمره پارلمان و تصوییب قانون جدید برای انتخابات را هیچ بدانند.
به دنبال قطع شبکه المنار درماهواره نایل ست، جنبش مقاومت حزب الله لبنان روز چهارشنبه 18 فروردین ماه 1395با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد. 
نایل‌ست در اقدامی پخش 2 شبکه لبنانی از جمله المنار را متوقف و اعلام کرده بود که قرار است شبکه‌های دیگری از جمله ام تی‌وی، الجدید، تلویزیون لبنان و ان‌بی‌ان نیز قطع کند.
پیشتر شرکت ماهواره‌ای سعودی عرب‌ست نیز با انتقال دفتر خود از لبنان به اردن، پخش شبکه المنار را متوقف کرد و درزمان حاضر مشاهده المنار بر روی ماهواره روسیه امکان‌پذیر است.
اقدام شرکت نایل‌‎ست با واکنش‌ منتقدان روبرو شده است؛ آنها این اقدام را خلاف قوانین بین‌المللی و ناقض آزادی رسانه‌ها می‌دانند.

208-211-9

پربیننده ترین خبرها