پایان اجلاس سازمان همکاری اسلامی:

اختلاف درباره بندهای ضد ایران و حزب الله در استانبول

اختلاف درباره بندهای ضد ایران و حزب الله در استانبول
جمعه 27 فروردين 1395 - 17:05

سیزدهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در استانبول، در جلسه اختتامیه به سبب اختلاف اعضا بر سر 5 بندی که عربستان سعودی با اعمال فشار ضد ایران و حزب الله گنجانده بود، بدون قرائت بیانیه پایانی به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بیانیۀ پایانی این اجلاس، شامل بیش از 200 بند درباره فلسطین، مبارزه با تروریسم و تندروی و همچنین بررسی اوضاع اقلیت های مسلمان در سراسر جهان را شامل می شود، اما در این میان، 4 بند نیز علیه ایران گنجانده شده، که عضو هیئت موسسان سازمان کنفرانس اسلامی است. یکی از بندها نیز علیه حزب الله لبنان است.

جمهوری اسلامی ایران، از رفتار برخی کشورها در تحمیل تصمیماتشان و به کارگیری سیاست تهدید و تطمیع انتقاد کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی هشدار داد که سازمان کنفرانس اسلامی، از تصمیماتی که اتخاذ کرده است، پشیمان خواهد شد.

عربستان سعودی، تلاش کرد که اختلافاتِ سازمان همکاری اسلامی را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند، و طرحِ درج حزب الله لبنان در فهرست سازمان های تروریستی را در این سازمان بین المللی مطرح کند، اما تلاش های این کشور به شکست انجامید، زیرا روسیه و چین با این طرح مخالفت کردند و آمریکا نیز آن را نادیده گرفت و این نشان می دهد که عربستان در حدی نیست که در سطح بین المللی ایفای نقش کند.

205-8

 

پربیننده ترین خبرها