روسیه: ناظران بین المللی در مرز ترکیه مستقر شوند

روسیه: ناظران بین المللی در مرز ترکیه مستقر شوند
جمعه 27 فروردين 1395 - 23:02

روسیه، پیشنهاد کرد در مرزهای ترکیه که تروریست ها از طریق آن ها به خاک سوریه نفوذ می کنند، ناظرانی مستقل مستقر شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ژاپنی در توکیو، اظهار داشت: این طرحی که ارائه می کنیم، به شکاف های مرزهای ترکیه ارتباط مستقیم ندارد؛ شکاف هایی که بر اساس اطلاعات ما و اطلاعات هر طرفِ دیگری که امکان نظارت بر آن ها را داشته باشد؛ از طریقِ آن ها عناصر مسلح و سلاح به سوریه و عکس آن، قاچاق می شوند که البته روندِ این قاچاق پس از فعالیت نیروی هوایی ما کاهش یافت، اما همچنان برقرار است.

لاوروف افزود: از آن جا که ترکیه، اساساً وجود چنین مشکلی را انکار می کنند، ما، فعلاً به صورت غیررسمی پیشنهاد می کنیم طرح یا سندی تنظیم شود که در آن ترکیه از ناظران بین المللی مستقل بخواهد به اراضی این کشور بروند تا حقیقت اوضاع را در مرزهای این کشور زیر نظر بگیرند.

وزیر امور خارجۀ روسیه ابراز امیدواری کرد که غرب، در خصوص امکان استقرار ناظرانی در مرزهای ترکیه، پاسخی روشن از این کشور دریافت کند.

لاوروف در این زمینه خاطر نشان کرد: قابل درک است که استقرار ناظران بین المللی، تنها به دعوت مقامات جمهوری ترکیه امکان پذیر است و ما بر اهمیت این موضوع تاکید می کنیم و این مساله را در سازمان ملل هم مطرح می کنیم به این امید که هم پیمانانِ غربی ترکیه بر این کشور فشار بیاورند و به پاسخی روشن از این کشور دست یابند.

گفتنی است که روسیه، پیش از این بارها بستن مرزهای ترکیه و سوریه را خواستار شده و تاکید کرده بود که سلاح و مهمات و عناصر مسلح تروریست از طریق این مرزها، بدون هیچ نظارتی وارد سوریه می شوند. سرگئی لاوروف، پیش از این، این موضوع را با جان کری وزیر خارجۀ آمریکا نیز در میان گذاشته بود.

205-8

 

پربیننده ترین خبرها