ایندیپندنت:

قدرت گرفتن القاعده در یمن با کمک آمریکا و انگلیس

قدرت گرفتن القاعده در یمن با کمک آمریکا و انگلیس
شنبه 28 فروردين 1395 - 10:14

روزنامه انگلیس ایندیپندنت تاکید کرد که دخالت آمریکا و انگلیس باعث قدرت گیری شبکه القاعده در یمن و تکرار سناریوی عراق شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "پاتریک کوبرن" خبرنگار ایندیپندنت در خاورمیانه روز شنبه در مطلبی نوشت:  همانند عراق و سوریه ، یمن نیز شاهد تشکیل دولت کوچک القاعده است، در حالی که آمریکا و انگلیس در این کشورها دخالت مستقیم دارند.
کوبرن افزود: همانطور که داعش بر بخشهای بزرگی از عراق و سوریه تسلط دارد القاعده نیز بخش مهمی از یمن را تحت کنترل دارد، و این یعنی تکرار شکست آمریکا در "جنگ علیه تروریسم" که پس از 11 سپتامبر به‌راه افتاد.
این خبرنگار انگلیسی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل شکست مکرر آمریکا و انگلیس در خاورمیانه، اعطای اولویت به هم پیمانی با عربستان و نظام‌های پادشاهی حوزه خلیج فارس است.
به نوشته کوبرن، دخالت غربیها در یمن که در حمایت از عربستان صورت گرفت، نتایج ویرانگری داشت، بطوریکه باعث هرج و مرج و ویرانی و متلاشی شدن زندگی ملیونها یمنی شد، و شرایط مناسب برای رشد و توسعه گروههای سلفی و تکفیری مانند القاعده و داعش را فراهم کرد.
کوبرن افزود: بیش از یک سال است که جنگ عربستان با حمایت غربیها علیه یمن نتوانست منصور هادی را به حکومت بر صنعا برگرداند، و همچنان حوثیها (انصارالله) بر صنعا سیطره دارند و اوضاع به امضای آتش بس بلندمدت بین طرفین انجامید.
خبرنگار ایندیپندنت، برنده واقعی این وضعیت را هرج و مرج در یمن و القاعده دانست که توانسته است دولتی با مساحت 600 کیلومتر مربع در سواحل جنوبی یمن ایجاد کند، و مالیات بگیرد و حکومت کند.
کوبرن هشدار داد: دولتهای غربی عواقب وخیم جنگ عربستان علیه یمن را نفهمیدند، و یا تجاهل نمودند تا القاعده و داعش بر بخشهای بزرگی از خاورمیانه تسلط یافت.

پربیننده ترین خبرها