آیا سازمان همکاری هنوز اسلامی است؟!

آیا سازمان همکاری هنوز اسلامی است؟!
شنبه 28 فروردين 1395 - 11:06

روزنامه السفیر لبنان، اجلاس سازمان همکاری اسلامی در استانبول را شکست خورده ترین نشست توصیف کرد و اسلامی بودن این سازمان را به دلیل اهانت به مسلمانان و مقاومت و تفرقه افکنی، زیر سؤال برد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، السفیر در مطلبی به قلم "محمد نور الدین" تأکید کرد:
پیش از اجلاس شایعه های بسیاری در خصوص آشتی ها و نزدیک شدن کشورهای مختلف مطرح شد، اما مسیر اجلاس و سخنرانی‌ها و دیدارها کاملا برخلاف این شایعه ها بود.
امروز درحالی ریاست سازمان همکاری به اردوغان رسید که هیچ تغییری در آن به وجود نیامده است. موضع سازمان همکاری اسلامی درقبال فلسطین و ناتوانی آن در حمایت از مردم این سرزمین تغییری نکرده است.
در این اجلاس، از اظهارات تند علیه اسرائیل خبری نبود. شاید مناسب نبود که به این سازمان در خصوص از سرگیری عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) اطلاع داده شود.. روابطی در واقع هیچگاه قطع نشده است و این موضوع تعداد بسیاری از اعضا را ناراحت نمی‌کند.
سازمان همکاری هیچ تلاشی برای حل اختلافات بین بعضی کشورهای عضو انجام نداد و حتی کمیته‌ای برای آشتی تشکیل نشد. تلاشی هم برای حل بحران و جنگ در سوریه، عراق و یمن صورت نگرفت.
سازمان همکاری در مقابل، در بیانیه پایانی خود به حمله ضد ایران متمرکز شد و بدتر از آن توصیف حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی.
درحالیکه در سخنرانی اردوغان هیچ انتقادی از اسرائیل صورت نگرفت، در بیانیه پایانی بندهایی خصمانه ضد ایران و حزب الله گنجانده شد. اقدامی که به نظر می آید تلاشی از سوی این سازمان برای دریافت کرسی در شورای امنیت باشد.
ترکیه از حمله به ایران در بیانیه پایانی و متهم کردن آن به دخالت در امور دیگر کشورها حمایت کرد... درحالیکه این امر بسیار تمسخر آمیز است، زیرا ترکیه کشوری است که راهبرد اصلی آن دخالت در کشورهای دیگر و به ویژه کشورهای اسلامی مانند سوریه است.
ترکیه در منطقه بعشیقه در عراق چه می‌کند، درحالیکه دولت عراق رسما خواستار خروج نیروهای ترکیه از این کشور شده است. مخالفان مسلح سوریه در خاک ترکیه چه می کنند؟ آیا این کار دخالت و یا تجاوز ترکیه به سوریه نیست؟ کدام قانون بین المللی مجوز چنین کاری را به ترکیه داده است؟ چرا چنین مسائلی در بیانیه سازمان همکاری اسلامی گنجانده نشده است؟
اما پیشنهاد توصیف حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، ماجرای دیگری دارد. ترکیه در قبال حزب الله لبنان و محور مقاومت از سوریه گرفته تا ایران و عراق، در مقایسه با دیگر کشورها موضعی پیشرو داشته است.
مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم در نبرد "القصیر" در بهار سال 2013 یکی از دلایل اصلی شکست پروژه ترکیه و همدستانش در سوریه، حزب الله بود. نبرد القصیر یکی از نبردهای سرنوشت ساز و مهم در سوریه بود. نبردهای سلمی در حومه لاذقیه و تدمر نیز چنین وضعیتی داشتند و نبرد حلب هم همین گونه خواهد بود. به همین دلیل ترکیه هیچگاه نقش حزب الله در سوریه را فراموش نخواهد کرد.
هیچ کس نمی تواند اظهارات اردوغان علیه شیعیان در 12 مارس 2014 را فراموش کند. وی در آن زمان شیعیان را به دروغ، نفاق و تقیه متهم کرد.
سران  حزب حاکم عدالت و توسعه می دانند که حزب الله به دلیل نقش تاریخی در مبارزه ضد رژیم صهیونیستی با وجود همه تلاشها برای تخریب آن در جنگ سوریه، هواداران بسیاری بین اقشار مختلف مردم ترکیه دارد.
سازمان همکاری اسلامی دیگر قادر به حمایت از منافع مسلمانان دنیا و وحدت و کرامت آنها نیست. بلکه با این مواضع تأسف بار در قبال فلسطین به عنوان مسأله اصلی مسلمانان جهان، و مواضع فتنه انگیزانه بین مسلمانان و دولتها، در حال بیان بزرگترین توهین به اسلام در قرن 21 است.

پربیننده ترین خبرها