عربستان دستِ پیش گرفته است؟

شرط گذاری سعودی‌ها برای حضور حجاج ایرانی!

شرط گذاری سعودی‌ها برای حضور حجاج ایرانی!
شنبه 28 فروردين 1395 - 21:09

در حالی که با توجه به حوادث ناگوار و بی‌سابقه در موسم حج گذشته و پس از آن، انتظار می‌رود که مسؤولان حج کشورمان شرط هایی با هدف تأمین امنیت حجاج در نظر بگیرند، وزارت حج عربستان از تعیین شرط و شروط برای پذیرش حجاج ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخنگوی وزارت حج عربستان اعلام کرد که وزیر حج این کشور در دیدار با هیئتی از ایران بر ممنوعیت تجمعات و سر دادن شعار و بالابردن صدا هنگام دعا خواندن در حین مراسم حج تاکید کرده است.
به نوشته سایت شبکه الجزیره، "حاتم قاضی" گفت که وزیر حج عربستان پنج شنبه گذشته به اطلاع هیئتی از ایران رسانده است که برپایی هرگونه راهپیمایی و تجمعات در اماکن عمومی مربوط به مراسم حج ممنوع است.
وی افزود که در این دیدار وزیر حج عربستان بر ممنوعیت سر دادن شعار و بالا بردن صدا در حین قرائت دعا تاکید کرده است.
وزیر حج عربستان ادعا کرده است که سر دادن شعار، مزاحم دیگر حجاج می شود.
این ادعا در حالی مطرح می شود که حجاج ایرانی در سال های اخیر و در موسم حج، هیچ‌گونه تجمع نداشته و شعاری در اماکن عمومی شهرهای مکه و مدینه سر نداده اند و مراسم برائت از مشرکین هم در چادرهای عرفات برگزار می شد. تنها مراسم برگزار شده در سال های اخیر، دعای کمیل در بین الحرمین مدینه منوره بود که به اذعان مقامات امنیتی شهر مدینه، با نظم و انضباط کامل و فراتر از تصور برگزار شده است.
اما سخنگوی وزارت حج عربستان با اشاره به در خواست وزیر حج این کشور در دیدار با هیئت ایرانی مبنی بر ضرورت شرکت حجاج در برنامه های توجیهی پیش از ورود به عربستان و پایبندی به طرح هایی که برای "حفاظت از حجاج" اجرا می شود، بار دیگر مدعی شد که ریاض از تمامی حجاج خارجی از جمله حجاج ایرانی استقبال می کند.
به نطر می رسد نگرانی از  رسیدن پیام معنوی و روحانی مکتب اهل بیت (ع) به حجاج دیگر کشورها در قالب ادعیه و مناجات، یکی از مهمترین علل کارشکنی سعودی ها در پذیرش حجاج ایرانی است.

پربیننده ترین خبرها