پوردستان: در سوریه یگان نظامی نداریم، مستشار داریم

پوردستان: در سوریه یگان نظامی نداریم، مستشار داریم
يکشنبه 29 فروردين 1395 - 17:39

فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که هیچ گونه یگان نظامی به سوریه اعزام نکرده‌ایم اما طبق درخواست های دولت سوریه از جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی به عنوان مستشار برای ارایه کمک های لازم به ارتش سوریه، به این کشور اعزام کرده ایم.

امير سرتيپ "احمدرضا پوردستان" در گفت وگو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، درباره این که ایران اعلام کرده مشاورانی را به سوریه اعزام خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از درخواستهای دولت سوریه از جمهوری اسلامی ایران اعزام نیروهای نظامی به عنوان مستشار برای ارائه راهبردها و کمک های لازم به ارتش این کشور است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سال های گذشته این نیروها را اعزام می کرد و هفته پیش به نیروی زمینی ارتش ایران اعلام شد که تعدادی از نیروهای خود را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کند.

* یگان اعزام نکرده‌ایم، اما در سوریه مستشار داریم
پوردستان افزود: ما سرباز نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و حاضریم در هر جایی که نظام صلاح می داند، با قوت و قدرت و استحکام انجام مأموریت انجام دهیم. حضور ما در سوریه، یگانی نیست و ما یگانی را به سوریه اعزام نکرده‌ایم زیرا داعش را دشمن اصلی خود نمی دانیم، زیرا داعش دشمن کوچکی است که مشغول یک سری شیطنت کاری است.
پوردستان تأکید کرد: چون داعش را دشمن اصلی خود نمی‌دانیم، لازم نمی‌بینیم که یک یگان مخصوص را به سوریه اعزام کنیم اما نفراتی را به عنوان مستشار به سوریه اعزام کرده ایم تا از فضای عملی و عملیاتی از نظر آموزشی به خوبی بهره برداری کنند و قابلیت‌های عملیاتی ارتش جمهوری اسلامی را برای مقابله با دشمن اصلی که  قطعاً آمریکاست، بالا ببرند.

* ماموریت مستشاری ایران در سوریه با قدرت ادامه دارد
پوردستان در پاسخ به این سؤال که آیا مأموریت یا تعداد مستشاران ایرانی مستقر در آن کشور تغییری کرده است، اظهار داشت: آتش بسی که امروز در سوریه است ، یک آتش بس صوری و ظاهری است و ما شاهد یک آتش بس همه جانبه نیستیم، زیرا گروهک های تروریستی داعش و النصره از این آتش بس جدا شده اند و جزء توافقنامه آتش بس نیستند و همچنان در جنوب و شمال سوریه به شیطنت ها و تحرکات خود ادامه می دهند لذا مأموریت مستشاری نیروهای ایرانی در سوریه کمافی السابق با قوت و قدرت در همه حوزه ها ادامه دارد.

* هماهنگی های ایران، روسیه و ارتش سوریه
پوردستان درخصوص چگونگی هماهنگی ایران با روسیه در سوریه گفت: هماهنگی ایران با روسیه در سوریه کمافی السابق به قوت خود باقی است. خروج بخشی از نیروهای روسیه از سوریه به معنای جداشدن از پشتیبانی های عملیاتی نیست زیرا هواپیماهای روسی این قابلیت را دارند که از خاک روسیه پروازهای عملیاتی خود را انجام بدهند و از یگان های زمینی سوریه پشتیبانی کنند.
وی افزود: خروج بخشی از نیروهای روسی از سوریه شاید به علت مضیقه های ناشی از یک سری آمادها و پشتیبانی های ارتش روسیه بوده باشد و مقامات روس صلاح دیدند که بتوانند از این نیروها در محل مناسب خودش استفاده کنند، و هر زمان که نیاز به پشتیبانی لازم بود، از همان محل اقدام به پشتیبانی کنند و در صورت نیاز همان نیروهای روسی در محل های قبلی خود در غرب سوریه مستقر بشوند و بار دیگر به پشتیبانی زمینی از ارتش بپردازند.
پوردستان خاطرنشان کرد: قطعاً هماهنگی های لازم وجود دارد زیرا پشتیبانی عملیاتی مستلزم هماهنگی همه واحدها است و هر گاه که عملیاتی زمینی اجراء می شود ، پشتیبانی هوایی باید متناسب و هماهنگ با آن عملیات باشد، و اهدافی را هم که نیروهای هوایی می خواهند منهدم کنند‌، باید توسط نیروهای زمینی مشخص بشود بنابراین در همه زمینه ها همکاری های لازم بین ارتش روسیه ، ارتش سوریه و نیروهای مستشاری ایران وجود دارد.
پوردستان درباره موضع گیری آمریکا در قبال برنامه موشکی ایران اظهار داشت: ما به عنوان بازوهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وظیفه داریم که ظرفیت ها و توانمندی های عملیاتی خودمان را متناسب با تهدیدها بالا ببریم که این اصلی ترین وظیفه نیروهای مسلح است و در این رابطه یک سری خطوط قرمز داریم که توسط فرمانده معظم کل قوا تعیین شده است، و این خطوط قرمز سلاح های هسته ای ، شیمیائی و میکروبی است، که مطلقاً به دنبال این سلاح های نیستیم و نمی رویم ولی در بقیه حوزه ها برای ارتقا و بالابردن ظرفیت های عملیاتی و دفاعی خود از هر امکاناتی در داخل کشور و جهان استفاده خواهیم کرد.

* ارتقای ظرفیت موشکی هیچ ارتباطی به برجام و قطعنامه 2231 ندارد
وی افزود: ارتقای ظرفیت موشکی نیروی زمینی ایران اصلاً هیچ ارتباطی به برجام و قطعنامه 2231 ندارد و در این اسناد نیز گنجانده نشده است و ما متناسب با تهدیدها و نیازهایمان وظیفه خود می دانیم که ظرفیت موشکی کشور را بالا ببریم و برنامه موشکی را توسعه بدهیم و قطعاً رایزنی‌هایی که تاکنون آمریکا درباره برنامه موشکی ایران داشته و از این رایزنی ها نتیجه ای نگرفته است، پس از این هم نتیجه‌ای نخواهد گرفت.
پوردستان اظهار داشت: مساله دوم این است که آمریکا نشان داده که کشوری غیرقابل اعتماد است و  قطعنامه ها و پیشینه آمریکا نشان داده است که نمی توان به صحبت‌های مقامات آمریکایی اعتماد کرد به همین دلیل ما برای پشتیبانی از دیپلماسی کشورمان باید از یک نیروی نظامی قدرتمند برخوردار باشیم تا سیاستمداران ما با تکیه بر این قدرت دفاعی بتوانند با استحکام حرف خودشان را بزنند.
پوردستان در پاسخ به سؤالی درباره چالشهای پیش روی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی زمینی متناسب با تهدید تلاش کرده است که ظرفیت های خودش را بالا ببرد . ما در سال های گذشته یعنی پس از سپتامبر 2001 با فضایی از تهدید به نام تهدید در حوزه جنگ های ناهمطراز مواجه بودیم، و آمریکا با رزم ناوهایش به منطقه آمد و اطلاع داشتیم که هدف و قصد آمریکایی‌ها حمله به ایران است و ما متناسب با این فضا ظرفیت های لازم را در خودمان ایجاد کردیم یعنی دکترین عملیاتی، تاکتیکی و رسته ای را تعریف کردیم و رزمایش ها را بر این مبنا ساماندهی کردیم و لایه های دفاعی را پیش بینی کردیم.

* جنگهای نیابتی، فضای جدید تهدیدات در جامعه جهانی
پوردستان افزود: امروز فضای جدیدی از تهدیدات بر جامعه جهانی حاکم است که این فضا همان فضای جنگ های نیابتی است که بازیگران این فضا گروهک های تروریستی و تکفیری هستند. ما ضمن اینکه تهدیدات در فضای جنگ های ناهمطراز را مدنظر داریم ، متناسب با تهدید در حوزه جنگ های نیابتی نیز خودمان را آماده کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ما در این زمینه تشکیل یگان های واکنش سریع ، تشکیل مدرسه تک تیراندازی، آماده کردن سلاح ها و تجهیزات متناسب با فضای تهدید در حوزه جنگ های نیابتی است و چند هزار ساعت فعالیت ، نحوه عمل، ساختار، سازمان، تجهیزات، تکنیک و تاکتیک گروهک های تروریستی و تکفیری را رصد کرده ایم و متناسب با این امور آئین نامه های رزمی خودمان را نوشته ایم و این آئین نامه ها را در رزمایش ها پیاده کرده ایم.

* تلاش کشورهای مرتجع برای کشاندن تهدیدات تروریستی به مرزهای ایران
پوردستان اظهار داشت: نیروی زمینی ایران در هر دو فضا آماده مقابله با تهدیدها است و این را هم می دانیم که برخی از کشورهای مرتجع منطقه علاقمند هستند که تهدیدات گروهک های تروریستی و تکفیری را به مرزهای ایران نزدیک کنند، و ما برای این مساله هم آمادگی داریم و اعلام هم کرده‌ایم که خط قرمز 40 کیلومتری را در آن سوی مرزها ترسیم کرده‌ایم و راهبرد ما این است که هر گروهک تروریستی و تکفیری قبل از نزدیک شدن به مرز باید از بین برود و با هیچ کشوری هم تعارف نداریم و اگر احساس کنیم که یک گروهک تروریستی و تکفیری در 40 کیلومتری مرز ایران تهدیدی به حساب می آید، این گروهک قبل از اینکه به مرزهایمان نزدیک شود، باید منتظر برخورد قاطع ما باشد.

* خط قرمز 40 کیلومتری برای تمام مرزها از جمله پاکستان
پوردستان در خصوص اینکه آیا مقابله با داعش تا عمق چهل کیلومتری مخصوص عراق است یا همه مرزهای ایران گفت: ما چهل کیلومتر را اطراف مرزهای مان تعریف کرده ایم. من دیداری با وابسته پاکستان داشتم و اعلام کردم که ما احساس می کنیم که گروهک های تروریستی و تکفیری در کشور شما پا می گیرند که وی تکذیب کردند، اما این خط قرمز چهل کیلومتری برای تمامی مرزهای ماست و ما اگر احساس کنیم و رصد کنیم که این تهدید وجود دارد، قطعا برخورد خواهیم کرد.

* عربستان از مؤسسان گروهکهای تروریستی است
وی درباره گزارشهای غیر رسمی درخصوص اعزام گروه های تکفیری از سوی برخی کشورهای منطقه برای برهم زدن امنیت ایران اظهار داشت: واضح و مسلم است که یکی از بنیانگذاران و موسسین اصلی گروهک های تروریستی و تکفیری کشور عربستان است.
پوردستان افزود: متاسفانه، عربستان در این رابطه پشتیبانی های زیادی کرده است؛ هم پشتیبانی های فکری و هم پشتیبانی های مالی فراوانی برای تشکیل گروهک های تروریستی و تکفیری کرده است، که یک حرکت صهیونیستی و آمریکایی است. اما اعتقاد ما این است که کسی که باد بکارد طوفان درو می کند.
پوردستان خاطرنشان کرد: احساسم این است که گروهک‌های تروریستی و تکفیری قبل از اینکه تهدیدی برای جمهوری اسلامی باشند، قعطنا تهدیدی برای خود عربستان خواهند بود و تاریخ این را نشان داده است. سابقه تاریخی این را نشان داده است که کشورهایی که این گروهک‌ها را تشکیل داده اند شاید در یک مقطع زمانی کوتاه، تابع و فرمانبردار آنها بوده اند، ‌اما بعد از مدتی کوتاه بر می گردند و به نوعی چاقو دسته خود را می برد. من اطمینان دارم که اگر عربستان دست از حمایت این گروهک ها برندارد، همان طور که اروپا را درگیر کرده اند، قطعنا عربستان را نیز درگیر خواهند کرد.

* موصل در آینده نزدیک آزاد می شود
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به این سؤال که ایران چه کمکی می تواند به عراق برای بازپس گیری مناطق این کشور از داعش انجام دهد، گفت: وضعیت نیروهای مسلح عراق امروز با گذشته خیلی فرق می کند، هم تجربه لازم و هم اتحاد و وحدت لازم را به دست آورده اند. ما اگر مقداری به عقب برگردیم، شاید این قدرت و قوت و استحکام و وحدتی که امروز در ارتش عراق وجود دارد، نداشت.
پوردستان اظهار داشت: امروز، ارتش عراق از یک قابلیت بسیار بالایی برخورد است ضمن اینکه نیروهای مردمی نیز سازمان یافته شده اند و به کمک ارتش آمده اند. من احساس می کنم که با توجه به وحدت ملی که امروز در عراق شکل گرفته است و دولت قدرتمندی که امروز در عراق حاکم است، مولفه های قوی هستند که بتوانند از ارتش حمایت و پشتیبانی کنند و ان شاء الله ارتش عراق را به آن اهدافی که مد نظر است که اصلش آزادی موصل است نزدیک کنند.‌‌
پوردستان تاکید کرد: پیروزی های اخیر که در عراق و صحنه عملیاتی آن پیش آمده است بیانگر این مطلب است که موصل هم در آینده نزدیکی آزاد خواهد شد و تزلزلی که در ما در گروهک های تکفیری می بینیم باز موید این مطلب است که در آینده نزدیک ان شاء الله شاهد آزادی موصل و تمامی عراق از دست گروهک های تکفیری و تروریستی هستیم.
وی افزود: نکته ای درباره گروهک های تکفیری و تروریستی بگویم که آن این است که با توجه به سابقه تاریخی این گروهک ها می توان از آنها به عنوان یک فتنه یاد کرد. فتنه فضا را غبارآلود می‌کند و به هم می ریزد، اما عمرش طولانی است و ما اگر روند شکل گیری گروهک های تکفیری و تروریستی را ملاحظه کنیم، می بینم که این گروهک ها به نسبت روزهای اولشان، از آن قوت و قدرت استحکام برخوردار نیستند و هر روز نشانه های تزلزل و استیصال و شکست را در آنها بهتر می توانیم مشاهده کنیم، هم در صحنه عراق و هم در صحنه سوریه یعنی آخرین نفس هایشان را می زنند و من احساس می کنم که با روندی که هست و قوتی که نیروهای مسلمان پیدا کرده اند،ان شاء الله تا پايان سال ما اميد داريم كه اين فتنه هم برچيده شود و سوريه و عراق رنگ آرامش و آسايش را به خود ببينند.

* داعش در استان دیالی عراق هنوز هوادارانی دارد
پوردستان تأکید کرد:  درخرداد سال 93 گروهک تروریستی و تکفیری داعش  تلاش کرد خودش را به  مرزهای ما نزدیک کند آن موقع از قدرت و استحکام خوبی برخوردار بود ضمن اینکه ارتش عراق انسجام لازم را نداشت، اما هم ارتش عراق و هم نیروهای مردمی وحدت و همدلی و انسجام خوبی پیدا کردند و هم اینکه اکنون نشانه های شکست در گروهک های تروریستی و تکفیری پیدا شده، به همین خاطر احساس ما این است که نمی توانند تهدید سازمان یافته ای علیه ما داشته باشند، اما با توجه به تبلیغاتی که دارند و پولهایی که خرج می کنند هنوز دراستان دیالی که هم مرز استان ایلام و کرمانشاه است هوادارانی از این گروهک تروریستی وجود دارند در ماههای گذشته ارتش عراق و نیروی الحشد الشعبی عملیات بسیار خوبی را داشتند باقیمانده های گروهک را توانستند در این استان  از بین ببرند اما هنوز هوادارانی وجود دارند که می توانند بستر حرکتی را فراهم کنند حرکت انفرادی و گروهی اما  یک حرکت جمعی را نمی توانند.

* شناسایی و انهدام تیم تروریستی و تکفیری در مرز
پوردستان اظهار داشت: ما دراسفند ماه سال گذشته شاهد بودیم یک تیم تروریستی و تکفیری از مرزهای غربی وارد شدند اما  با توجه به توانمندی و هوشیاری نیروهای مستقر در مرز که ا زنیروهای زمینی وجود دارد این گروهک شناسایی و منهدم شد و قبل از اینکه  حرکتی انجام دهند حرکتشان در نطفه خفه شد.

* ارتش و مردم یمن نیازی به پشتیبانی هیچ کشوری ندارند
پوردستان گفت: اتهام زنی‌های آمریکا و متعاقب آن عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حمایت نظامی از یمن چیز تازه ای نیست ما ضمن تکذیب این مساله، اعتقاد داریم ارتش یمن و مردم یمن از چنان قابلیت و استحکامی برخوردارند که نیاز به پشتیبانی هیچ کشوری ندارند، همان طور که امروز با دست خالی و سلاح های اندک  توانستند برابر ارتش عربستان که به نوعی  تمامی دنیای استکبار درحال حمایت از اوست بایستند و حرف حق خود را بزنند و طوفان قاطعیت را چنان درهم بپیچند که کسانی که چنین نامی برای ان انتخاب کرده بودند از کرده خود پشیمان شدند، و به دنبال راهی هستند که محترمانه از این نبرد خود را خارج کنند و خود را نجات دهند که اگر زودتر این کار را نکنند، با یک رسوایی و فضاحت جمع ناشدنی باید یمن را ترک کنند.

8- 211

پربیننده ترین خبرها