مصر مذاکرات مرزی با سودان را نپذیرفت

مصر مذاکرات مرزی با سودان را نپذیرفت
دوشنبه 30 فروردين 1395 - 12:53

پس از جنجال به راه افتاده در مصر به دلیل واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، مصر این بار از پاسخ مثبت به درخواست سودان در خصوص مذاکرات مرزی و واگذاری دو منطقه مورد اختلاف "خلایب" و "شلاتین" به خارطوم سر باز زد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مصر و سودان از دهه های گذشته بر سر این دو منطقه با یکدیگر اختلاف داشته و سودان نیزدراین خصوص به دادگاه بین المللی شکایت کرده است.

"احمد ابو زید " سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: "حلایب و شلاتین" متعلق به مصر و تحت حاکمیت این کشور است، و مصر هیچ توضیح اضافه ای برای بیانیه وزارت خارجه سودان ندارد.

وزارت امور خارجه سودان دیروز یکشنبه در بیانیه ای مطبوعاتی که خبرگزاری رسمی سودان آن را منتشر کرد، تصریح کرد: وزارت خارجه توافق مصر و عربستان سعودی برای بازگرداندن دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض را از ابتدا تا انتها دنبال کرده زیرا این توافق امضا شده بیانگر ارتباط  سودان با دو منطقه حلایب و شلاتین سودانی و سواحل مجاور آن است.

وزارت امور خارجه سودان در بیانیه خود بر تمایل کامل خود به پی گیری دقیق توافق ترسیم دوباره مرزهای دریایی مصر و عربستان سعودی که هنوز جزئیات آن اعلام نشده است، برای حفظ حقوق کامل سودان و تاکید بر خدشه وارد نشدن به حقوق حاکمیتی، تاریخی و قانونی دو منطقه حلایب و شلاتین و مناطق مجاور، تاکید کرد.
این وزارتخانه تصریح کرد: سودان از سال 1958 نامه شکایت آمیزی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده و در آن بر حقوق حاکمیتی خود بر دو منطقه حلایب و شلاتین تاکید کرده است و همچنان بر حق حاکمیتی خود تاکید دارد.

سودان در این بیانیه از مصریها خواسته است برای حل این مساله مانند سعودیها به مذاکره مستقیم روی بیاورند، یا برای اجرای قوانین و تعهدات بین المللی به دادگاه بین الملل مراجعه کنند همانگونه که رژیم اسرائیل منطقه طابا در شمال شرق مصر را به این کشور بازگرداند.

با وجود منازعات دو کشور بر سر این منطقه از زمان استقلال سودان از حکومت مشترک انگلیس و مصر در سال 1956، درهای این منطقه تا سال 1995 بر روی تاجران و افراد دو کشور بدون هیچ قید و شرطی باز بود تا زمانی که ارتش مصر بدانجا وارد شد و بر آن تسلط یافت.

گفتنی است اقدام ارتش مصر در بستن این منطقه، پاسخی به ترور حسنی مبارک رئیس جمهوری اسبق مصر در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی بود که قاهره، خارطوم را به دست داشتن در آن متهم کرد.

مقامات مصری محدودیتهایی را برای ورود سودانی هایی که اهل منطقه نیستند چه از داخل مصر یا مرزهای سودان قائل شده اند.

مقامات مصری دسامبر 2009 ، از ورود موسی محمد احمد معاون رئیس جمهوری سودان به این منطقه وهمچنین در مه 2012 نیز از ورود هیئت متشکل از وزرا و نمایندگان سودانی جلوگیری کردند.

همچنین تصمیم قاهره مبنی بر الحاق این منطقه به ستادهای انتخاباتی ریاست جمهوری در مه 2014  خشم محافل سودانی را برانگیخت.

عمر البشیر رئیس جمهور سودان با عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود اکتبر 2014 در اولین دیدار درقاهره توافق کردند که برای خدمت به منافع مشترک دو کشور از مسائل اختلاف برانگیر دوری کنند اما به نظر می رسد توافق اخیر مصر و عربستان در  ترسیم مجدد مرزهای دریایی، سودان را نیز واداشته تا درخواست خود درخصوص منطقه حلایب و شلاتین را بار دیگر مطرح کند.

توافق هفته گذشته مصر با عربستان سعودی در خصوص الحاق دو جزیره صنافیر و تیران به خاک عربستان، خشم مردم مصررا برانگیخته است.

دولت مصر در توجیه موضع خود در قبال این دو جزیره ادعا کرد: عبدالعزیز آل سعود شاه فقید عربستان، ژانویه 1950 از مصر خواست تا از این دوجزیره حفاظت کند که مصر نیز از همان تاریخ این مهم را برعهده داشته است.

217 ـ 211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها