مصری ها سودان را بخشی از خاک خود می دانند!

مصری ها سودان را بخشی از خاک خود می دانند!
سه شنبه 31 فروردين 1395 - 18:30

العالم - رسانه های قاهره ضمن انتقاد از خارطوم به علت تأکید بر لزوم حل مناقشه مناطق مرزیِ "حلایب" و "شلاتین"، مدعی شدند که سودان قبلاً بخشی از خاک مصر بود و عمر البشیر از آب گِل آلود ماهی می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کارشناسان معتقدند که توافقنامه مصر و عربستان درباره واگذاری مالکیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان و ترسیم مرزهای دریائی مشترک بین این دو کشور عربی باعث تیرگی روابط خارطوم - قاهره شده است، زیرا مصراعلام می کند که این توافقنامه شامل آغاز ترسیم مرزهای دریایی از عرض جغرافیائی 22 درجه شمالی است که این نوع ترسیم مرزی بیانگر حمایت عربستان از مصر در قضیه حلایب و شلاتین است.
مناطق حلایب و شلاتین درعرض جغرافیائی 22 درجه شمالی قرار دارند و مقام های مصری این عرض جغرافیائی را مرز مشترک کشور خود با سودان می دانند.
وزارت امور خارجه مصر نیز اخیراً در بیانیه ای اعلام کرد که حلایب و شلاتین متعلق به این کشورو تحت حاکمیت قاهره است. 
روزنامه مصری الیوم السابع که معروف به حمایت از سیاست های نظام مصراست، عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را ماهیگیر آب گل آلود توصیف کرد و نوشت: چرا رئیس جمهوری سودان از توافقنامه مرزهای دریائی مصر و عربستان برای مطرح کردن مناقشه حلایب و شلاتین سوء استفاده می کند؟
الیوم السابع به نقل از الصادق المهدی نخست وزیر پیشین سودان نوشت: مناقشه حلایب و شلاتین قضیه ای پیچیده و دارای ابعاد سیاسی است و سودان مشکلات مرزی زیادی دارد که یکی ازآنها حلایب و شلاتین است و دولت خارطوم نباید فقط به موضوع این جزایر وآن هم به این گونه بپردازد.
به نوشته این روزنامه مصری، بیانیه وزارت امور خارجه مصر درباره قضیه حلایب و شلاتین پرونده این قضیه را برای همیشه بست.
احمد موسی یکی از اصحاب رسانه مصر که مرتبط با دستگاه های امنیتی این کشور است، در برنامه شبکه ماهواره ای "صدی البلد" با عصبانیت نسبت به ادعای مقام های سودانی گفت: سراسر سودان روزگاری بخشی از خاک مصر بود.
موسی افزود: طبق توافقنامه سال 1899 که به امضای مصر و سودان رسید، حلایب و شلاتین در داخل خاک مصر قرار دارند نَه سودان و گویا عمر البشیر فراموش کرده که سراسر کشورش قبلاً بخشی از خاک مصر بود و روزی پرچم مصر در همه مناطق آن کشور به اهتزاز درمی آمد، حاکم سودان یک مصری بود و سودان از قاهره اداره می شد.
به گفته این روزنامه نگار مصری، علت بروز اختلافات مرزی بین مصر و سودان این است که استعمارگران انگلیسی نقشه های مرزی را دستکاری کردند و حلایب و شلاتین را به داخل خاک سودان کشاندند، لذا دولت خارطوم این مناطق را بخشی از خاک خود می داند.
عمر البشیر سال 2015 اعلام کرد که همه راه ها برای الحاق حلایب و شلاتین به خاک سودان هموار شده و با لحنی تهدید آمیز گفت که اگر این مناطق با روش مذاکره به خاک کشورش ملحق نشود، دولت خارطوم به گونه ای دیگر حرفش را خواهد زد.
روزنامه الوطن نیز به نقل از دیپلمات ها و کارشناسان مصری نوشت: حل قضیه مناطق حلایب و شلاتین مستلزم درپیش گرفتن یکی از 3 روش است؛ روش اول قبول وضعیت کنونی و باقی ماندن حاکمیت مصر بر این مناطق بدون هیچ تغییر و تحول؛ روش دوم آغاز مذاکرات دوجانبه بین مصر و سودان و دست یابی به راه حلی توافقی و روش سوم نیز مراجعه به محافل و مجامع بین المللی مربوطه است، ولی مصر با مداخله طرف ثالث در این مناقشه مخالفت می کند.
وزارت امور خارجه سودان روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پیگیر توافقنامه مرزی مصر و عربستان است تا این توافقنامه باعث پایمال شدن حق سودان درمناطق حلایب و شلاتین نشود.
در این بیانیه آمده است: سودان از مصر خواسته که برای حل مناقشه حلایب و شلاتین بر سر میز مذاکرات دوجانبه بنشیند یا دو طرف به یکی از محاکم بین المللی مراجعه کنند.
وزارت خارجه سودان با درخواست از مصر برای بازگرداندن حلایب و شلاتین به سودان تاکید کرده که حلایب و شلاتین متعلق به سودان است و مصر برای حل این مناقشه باید یکی از دو روش مذاکره یا داوری بین المللی را بپذیرد.
مناطق حلایب و شلاتین در جنوب شرق مصر کنار دریای سرخ و در شمال شرق سودان قرار دارد. 
هفته گذشته طی دیدار ملک سلمان از مصر در اقدامی که از سوی مردم مصر مورد انتقاد شدید قرار گرفته عبدالفتاح السیسی دو جزیره تیران و صنافیر را به عربستان واگذار کرد.

214-201-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها