خط مشی آمریکا به اعراب برای دخالت درعراق

خط مشی آمریکا به اعراب برای دخالت درعراق
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1395 - 09:23

العالم - وزير دفاع آمريكا در دیدار با وزرای دفاع كشورهای عضو شورای همكاری خليج فارس از آنها خواست تا علاوه بر حمایت نظامی از عراق در روند مبارزه با داعش، از نظر اقتصادی و سياسی به این کشور کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "اشتون كارتر" در نشست با وزرای دفاع شورای همكاري خليج فارس درریاض، از كشورهای عربی خواست به طورخاص در روند بازسازی شهرهای رمادی و هيت و همچنين سایر مناطق استان الانبار عراق، که به تازگی از کنترل گروه تروریستی داعش خارج شده اند نقش داشته باشند.
کارتر گفت: از همپیمانانمان در کشورهای عضو شورای همکاری می خواهیم در زمینه کمک به عراق بیشتر تلاش کنند و نباید این کمک ها مانند نقش عربستان و امارات فقط به امور نظامی محدود باشد که به نوبه خود مایه تقدیر است؛ اما خواستار کمک سیاسی و اقتصادی به عراق هستیم.
وزیر دفاع امریکا افزود: حمایت کشورهای سنی مذهب از نظام سیاسی چند مذهبی عراق و بازسازی این کشور به ویژه مناطق سنی نشین آن، عامل مهمی برای تضمین شکست گروه تروریستی داعش خواهند بود.
به گفته كارتر، كمك به مردم عراق برای بازگشت به خانه و بازسازی زندگی شان، به پيروزی های باداوم تر منتهی می شود و زمينه تشكيل يك دولت فراگيردر اين كشور را فراهم مي كند.
بیشترمناطق تحت اشغال تروریست ها در عراق سنی نشین هستند و نیروهای نظامی و مردمی با حمایت ائتلاف بین المللی علیه داعش بخش های متعددی از آن را در ماههای اخیر بازپس گرفته اند. 
درگیری های شدید دراین شهرها باعث ویرانی بخش اعظم آنها شده است.
از سوی دیگر امریکا امیدوار است کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به پیروی از عربستان سفارتخانه هایشان را در بغداد بازگشایی کنند. سفارت عربستان پس از 20 سال تعطیلی، دسامبر (آذر) گذشته بار دیگر بازگشایی شد.
امریکا همچنین علاقه مند است کشورهای مذکور از طریق سازمان ملل یا "سازمان های غیر دولتی" در بازسازی مناطق آزاد شده عراق از چنگال داعش مشارکت کنند.
از سوی دیگر یک مقام امریکایی دیروز (چهارشنبه) اظهار داشت امریکا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را برای مشارکت بیشتر در عراق تشویق می کند تا با نفوذ ایران در این کشور مقابله کنند.
این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: مقام های کشورهای حاشیه خلیج فارس منتظرند تا اوضاع سیاسی عراق برای تلاش بیشتر آنها مهیا باشد. ولی ما به آنها گفته ایم: تلاش بیشتری به عمل آورید تا اقدام های سیاسی به نتایج موفقیت آمیزی برسد.
وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، قبل از افزایش کمک هایشان به عراق، خواستار دستیابی به ضمانت هایی در زمینه مشارکت واقعی اهل سنت عراق در روند سیاسی هستند.
یادآور می شود نشست دیروز (چهارشنبه) وزرای دفاع شورای همكاری خليج فارس با وزير دفاع آمريكا با هدف زمينه سازی برای اجلاس روز جمعه با حضور باراك اوباما رئيس جمهوری آمريكا و سران كشورهای عربی برگزار شد.

216-9

پربیننده ترین خبرها