سایه اختلاف درباره ایران بر دیدار اوباما و ملک سلمان

سایه اختلاف درباره ایران بر دیدار اوباما و ملک سلمان
پنج‌شنبه 2 ارديبهشت 1395 - 12:03

العالم - باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان در ریاض در حالی دیدار کرد که طرفین درباره توافق هسته ای ایران اختلافات عمیقی دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تارنمای بی بی سی در این باره نوشت: اختلافات میان طرفین درباره برنامه هسته ایران بسیار عمیق است و هر دو کشور بر این باورند که طرف مقابل باید برای جنگ با داعش تلاش بیشتری به عمل آورد.

به دنبال حمایت امریکا از برداشته شدن تحریم های اقتصادی علیه ایران، روابط میان این کشور با عربستان به سردی گرایید.

از سوی دیگر به دنبال مطرح شدن پیش نویس طرحی در کنگره امریکا برای امکان اقامه دعوی از سوی خانواده های قربانیان حوادث 11 سپتامبر علیه دولت عربستان، تنش در روابط طرفین شدت بیشتری گرفت.

این در حالی است که اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا که اوباما را در سفر به عربستان همراهی می کند گفته است: دو کشور برای همکاری در زمینه نظامی و دریایی در زمینه آنچه از آن تحت عنوان "فعالیت های ایران برای تنش آفرینی در منطقه" یاد کرد همکاری خواهند کرد.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، برای مقابله با اقدام های تنش آفرین ایران در منطقه نیازمند کمک های نظامی و دریایی هستند.

ناظران بر این باورند هدف امریکا از در پیش گرفتن سیاست ارعاب عربستان درباره ایران، سوء استفاده از این کشور برای وادار کردن آن به خرید حداکثر میزان سلاح ممکن از امریکا است. این در حالی است که ایران، امنیت خود را مرتبط با امنیت همسایگان و کشورهای منطقه می داند.

قرار است باراک اوباما با سران کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان نیز دیدار کند و پس از آن عازم آلمان و انگلیس شود.

216-9 

پربیننده ترین خبرها