سرمایه گذاری هنگفت لابی سعودی در آمریکا

سرمایه گذاری هنگفت لابی سعودی در آمریکا
شنبه 4 ارديبهشت 1395 - 15:18

روزنامه امریکایی "واشنگتن پست" فاش کرد عربستان در راستای اعمال سیاستهای خود در امریکا و سازمان ملل در این مقطع زمانی دشوار، میلیونها دلار صرف شرکتهای لابی و وکالت و روابط عمومی می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این روزنامه با انتشار گزارشی با استناد به اسناد موجود در وزارت دادگستری امریکا، گفت تعدادی از مهمترین شرکتهای وکلا و لابی و روابط عمومی در واشنگتن در حال حاضر توسط نهادهای حکومتی عربستان اجیر شده اند از جمله می توان به این شرکتها اشاره کرد: «Podesta Group» و«BGR Government Affairs» و«DLA Piper» و«Pillsbury Winthrop».
همین اسناد نشان می دهند که ریاض در سال 2015 فقط با پنج شرکت فعال در زمینه لابی و روابط عمومی قرارداد داشت.
به نوشته این روزنامه این اقدامات بیانگر شدت علاقه فزاینده عربستان برای تقویت روابط با واشنگتن است.
این پنج شرکت در زمینه هماهنگی و برگزاری نشستهایی بین تاجران و مقامات سعودی با رسانه های امریکایی و تشویق سرمایه گذاری خارجی در عربستان فعالیت می کنند.
تعدادی از این شرکتها مأمور تهیه محتوا برای صفحه تویتر و "یوتیوب" سفارت عربستان در واشنگتن هستند.
به نوشته روزنامه "واشنگتن پست" دولت و سفارت عربستان از بیش از سی سال پیش برخی شرکتهای روابط عمومی و وکلا و لابی در امریکا را با بستن قرارداد به خدمت گرفته اند.
کار این شرکتها "بستن قراردادهای چندساله" برای ارائه مشاوره حقوقی یا بستن قراردادهای مقطعی است، که معمولا در زمان سفر مقامات ارشد سعودی به واشنگتن و نیویورک – که مقر سازمان ملل در انجاست – صورت می گیرد.

روابط متشنج ریاض واشنگتن
"واشنگتن پست" خاطرنشان می کند که افزایش قراردادهای عربستان با شرکتهای لابی و وکالت و روابط عمومی در امریکا در زمانی صورت می گیرد که روابط عربستان و امریکا شاهد تشنج روزافزون است.
این حقیقت در گفتگوی باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا با مجله امریکایی "آتلانتیک" برملا شد وی در این گفتگو متحد سعودی خود را مورد انتقاد قرار داد.
این انتقادها پس از سالها روابط متشنج بین دو کشور مخصوصا پس از امضای توافق هسته ای با ایران مطرح شده و مقامات سعودی را نگران جایگاه کشورشان در نزد آمریکا کند.
این در حالی است که "هیلاری کلینتون" و "برنی ساندرز" از حزب دموکرات که در حال حاضر سرگرم رقابت انتخابات ریاست جمهوری امریکا هستند، اعلام کرده اند که از پیش نویس قانونی که به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر 2011 یا حملات تروریستی دیگر اجازه شکایت از کشورهای دیگر به ویژه عربستان می دهند حمایت می کنند.
اما عربستان در واکنش به این امر، تهدید کرده است چنانچه این قانون تصویب شود، دارایی های خود را در امریکا که به حدود 750 میلیارد دلار می رسد از این کشور خارج می کند.
البته هنوز مشخص نیست که گروههای فشار و شرکتهای روابط عمومی توانسته اند در مورد عدم تصویب این قانون بر اعضای کنگره تأثیر بگذارند یا خیر.

اجیر کردن دموکراتها و جموریخواهان
ویویکا نوواک، سردبیر و مدیر ارتباطات "مرکز مطالعات و تحقیقات پولتیکس" که یک مرکز کنترل و نظارت دولتی است، درباره سیاستهای عربستان در امریکا می گوید: "عربستان به جای توجه به وضعیت زنان در داخل، می کوشد با اجیر کردن چند نفر در واشنگتن به عنوان نماینده، خود را متحد خوبی برای امریکا جا بزند".
وی افزود: معمولا کشورهایی مثل عربستان برای حفظ منافع خود در امریکا سعی می کنند برخی جمهوریخواهان و دموکراتها را اجیر کنند.
208-8

پربیننده ترین خبرها