جنبش النجباء به پیشمرگه: با آتش، بازی نکنید !

جنبش النجباء به پیشمرگه: با آتش، بازی نکنید !
دوشنبه 6 ارديبهشت 1395 - 14:45

جنبش النجباء در عراق، نیروهای پیشمرگه را "عناصر مسلح بارزانی" خواند و خروج فوری آنها از منطقه "طوز" را خواستار شد و آن ها را از "بازی با آتش" برحذر داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جنبش النجباء با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سکوت این گروه، همواره در جهت حفظ اتحاد و کنار گذاشتن اختلافات و اجتناب از طایفه گرایی و قومی گری بوده و هیچ گاه ناشی از ضعف و ناتوانی از مقابله با چالش ها نبوده است، به این امید که طرف مقابل، تعقل خود را بازیابد و به مسیر درست برگردد.

در این بیانیه آمده است: جناح بارزانی، شکیبایی و هوشیاری خود را از دست داد و همه زمینه های برادری و همزیستی و توافق ها و وعده های توافق شده را به باد داد و مرتکب جنایتی نابخشودنی شد. آن ها به سرقت مغازه ها و آتش زدن خانه های شهروندان بی گناه و بی دفاع و تعرض به مساجد اکتفا نکردند و این بار، بمباران وحشیانه و سازمان یافتۀ منطقۀ جنگ زدۀ طوز را در دستور کار قرار دادند تا مردم این منطقه را سرکوب کرده آنان را به ترک خانه های خود وادار کنند و ترکیب جمعیتی این منطقه را تغییر دهند.

جنبش النجباء با انتقاد از حملاتِ کردها به طوز، خاطر نشان کرد: این نیروها و این سلاح ها و مهمات، در زمانی که دشمنِ داعشی به سنجار حمله ور شد و مردم سنجار تا مرزهای اربیل فرار کردند و از کردها کمک خواستند، کجا بودند؟

این جنبش سپس خطاب به مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، اعلام کرد: بارزانیِ جنایتکار، ساکنانِ بی گناهِ طوز را بزرگ ترین خطر، برای آیندۀ کردها می داند و ما در این زمینه به او می گوییم: هنوز هم که هنوز است، عاملان فاجعه انفال (کشتار کردها در زمان صدام) و فاجعه حلبچه (کشتار کردها با استفاده از سلاح شیمیایی) در مرکز اربیل در امنیت کامل زندگی می کنند و از میهمان نوازی شما بهره مندند و شما برای نابود کردن فرایند سیاسی در کشور، قراردادهای مشکوک منعقد می کنید و خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری به استان های مرکزی و جنوبی عراق و بغداد ارسال می کنید.

جنبش النجباء در ادامه افشاگری های خود افزود: اربیل، همچنان به تروریست های قاتل و جنایتکارانی که دستانی آلوده به خون بی گناهان عراقی دارند، پناه می دهد و عناصر مسلح بارزانی مردم را می کشند و از خانه هایشان می کوچانند و مناطق را اشغال می کنند و خندق می کَنند و از اوضاع استثنایی که بر عراق حاکم شده است، سوء استفاده می کنند.

جنبش النجباء سپس از دولت عراق خواست امنیت و حاکمیت کامل را برقرار کند و جنایتکاران و قاتلان را محاکمه کند و از غیرنظامیان حمایت کند و عناصر مسلح جنایتکار بارزانی را به خارج از مرزهای طوز براند، زیرا این عناصر قانون شکن هستند.

جنبش النجباء سپس خطاب به جناح های کُرد که مخالف تمدید ریاست بارزانی بر کردستان عراق هستند، گفت: از جناح های کرد که مخالف تمدید ریاست این دیکتاتور و سیاستِ خصمانۀ او هستند می خواهیم که در کنار ملت خود بایستند و بیانیه ای واضح و روشن در خصوص تجاوزات خطرناک و جنایت های فاجعه باری که حکومت بارزانی مرتکب شد، صادر کنند.

این جنبش همچنین تاکید کرد: رئیس جمهور، به عنوان نگاهبانِ قانون اساسی باید نظر خود را در این خصوص، به وضوح اعلام کند و رئیس جمهوری عراق باشد و به سوگند و وظیفۀ خود در دفاع و پشتیبانی از سرزمین و ملت و ثروت های عراق پایبند باشد. یا این که همه این ها را نادیده بگیرد و طرفدار قومی گری گردد و جانب قومیتی را بگیرد که این اعمال غیرقابل قبول را مرتکب شدند.

جنبش النجباء بار دیگر از عناصر مسلح بارزانی خواست فورا از طوز خارج شوند و از بازی با آتش بپرهیزند، زیرا این جنبش، گفت وگو را با گفت وگو و زور را با زور پاسخ خواهد گفت و در قبال آن چه پس از این اتفاق می افتد، مسئول نخواهد بود.

پیش از این، "احمد الکریم" رئیس شورای استانداری صلاح الدین، روز یک شنبه از برقراری آتش بس میان بسیج مردمی عراق و نیروهای پیشمرگه در طوزخورماتو خبر داده بود.

نیروهای پیشمرگه، صبح یکشنبه با نیروهای بسیج مردمی عراق در طوزخورماتو درگیر شدند که این درگیری به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای دو طرف منجر شد و بسته شدن جادۀ کرکوک – بغداد را سبب شد.

205-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها