اعتراض مصریها در سالروز آزادی سینا +ويدئو

سه شنبه 7 ارديبهشت 1395 - 12:19

درسایه اعتراضات مردم شهرهای مختلف مصر به انتقال حاکمیت دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان، مجلس شورای سعودی با اجماع توافقنامه تعیین مرز دریایی با مصر را تصویب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، "یحیی بن عبدالله الصمعان" دستیار رئیس مجلس شورای سعودی گفت: مجلس با اجماع پیش نویس توافقنامه را تصویب کرد. این امر بعد از شنیدن گزارش کمیسیون روابط خارجی درباره توافقنامه صورت گرفت.
برپایه این گزارش، مجلس شورای عربستان به دیدگاه تعدادی از اعضای خود گوش فرا داد که "بر اهمیت این توافقنامه بین دو کشور دوست در چارچوب روابط متمایز بین آنها تاکید کردند".
همزمان مسؤولان مصری زیر فشار اعتراضات مردمی اعلام کردند که این توافقنامه تنها در صورت موافقت مجلس نمایندگان مصر نهایی خواهد شد.
دولت مصر اعلام کرد: دو جزیره واقع در ورودی خلیج عقبه را عربستان در سال 1950 میلادی برای محافظت از آن تحویل مصر داد. این اقدام دو سال بعد از تاسیس (رژیم جعلی) اسرائیل صورت گرفت.
این توافقنامه خشم مردم مصر را برانگیخته است و دولت را به چشم پوشی از خاک و حاکمیت کشورشان متهم می کنند و مخالفان تحویل دو جزیره به عربستان نیز تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای مختلف برگزار کردند. این تظاهرات دیروز دوشنبه 25 آوریل در سالروز آزادی صحرای سینا از اشغال رژیم اسرائیل برگزار شد.
نیروهای امنیتی مصر نزدیک 20 جوان را در جریان اعتراضات در میدان التحریری شهر قاهره بازداشت کرده و بازجویی از آنها را آغاز کردند.
این نیروها همچنین به سمت صدها تظاهرکننده در میدان المساحه در منطقه الدقی گاز اشک آور شلیک کردند.
همزمان منابع امنیتی در بخش امنیت منطقه الجیزه نیز از بازداشت 23 تظاهرکننده خبر دادند که در تظاهرات اعتراض آمیز به این توافقنامه شرکت کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها