صهیونیست‌ها از تحول در روابط واشنگتن و ریاض نگران‌اند

صهیونیست‌ها از تحول در روابط واشنگتن و ریاض نگران‌اند
چهارشنبه 8 ارديبهشت 1395 - 18:55

رژیم صهیونیستی که برای بهبود روابط با سعودی‌ها، به سفر اوباما به منطقه امید بسته بود، اکنون نگرانِ سردی روابط ریاض و واشنگتن است.

به گزارش پایگاه خبری العالم، رژیم صهیونیستی در پی سفر اوباما به منطقه و دیدار وی با مقامات سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، انتظار داشت که واشنگتن برای تحکیم روابط ریاض با تل آویو تلاش کند، اما اکنون مقامات صهیونیست از سست شدن روابط عربستان سعودی و آمریکا در پی تحولات اخیر منطقه نگران هستند.

گزارشگر شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره تصریح کرد: باراک اوباما برای اخرین بار در دوران ریاست جمهوری خود عازم ریاض شد. این سفر در حالی صورت گرفت که روابط دو جانبه واشنگتن و ریاض در شرایط بدی به سر می برد. روابط دو کشور از دوران پادشاهی ملک عبدالله و اولین سفر اوباما به ریاض بعد تصدی ریاست جمهوری آمریکا تا پادشاهی ملک سلمان دستخوش تلاطمات بسیاری شد.

وی افزود: سعودی ها به دنبال توافق برجام که به برنامه هسته ای ایران مشروعیت بخشید از دولت اوباما کینه به دل گرفتند.

تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین حال اظهارات ابراهیم النحاس تحلیلگر سعودی را در این باره پخش کرد. وی گفت: شورای همکاری خلیج فارس انتظار تن دادن واشنگتن به توافق هسته ای با ایران را نداشت. انتظار می رفت اوباما با سیاست های ایران در منطقه مقابله کند.

گزارشگر صهیونیست افزود: سعودی ها همچنین از خودداری اوباما در انجام حملات هوایی به دمشق در پی پخش فیلمی مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه، عصبانی هستند.

درعربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس این گونه به نظر می رسد که آمریکا به دوستان سابق خود پشت کرده است و اقتصاد آن دیگر در گرو نفت این کشورها نیست. اوباما همچنین از سعودیها خواسته با همسایه خود "ایران"، راه و روش صلح را پیشه کند.

از سوی دیگر تحرکات کنگره آمریکا برای صدور قانونی که منجر به پیگری قضایی مقامات سعودی در پی اتهام دست داشتن به حملات تروریستی 11 سپتامبر می شود، به شکاف ایجاد شده در روابط دو همپیمان قدیمی عمق بخشیده است.

7- 111 

پربیننده ترین خبرها