تصاویر؛ وقتی سوریه، پذیرای پناهجویان اروپایی بود!

تصاویر؛ وقتی سوریه، پذیرای پناهجویان اروپایی بود!
جمعه 10 ارديبهشت 1395 - 20:24

اروپایی‌ها درحالی از عزیمت آوارگان سوری به سوی مرزهای خود ابراز ناراحتی می‌کنند که گویی فراموش کرده‌اند چگونه کمپ‌ها و اردوگاه‌های خاورمیانه (سوریه، عراق، مصر و ...) پناهگاه امنی برای آنها در جنگ جهانی دوم بود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، جار وجنجال و هیاهو در بین اروپایی ها از آغاز بحران سوریه و عراق زیاد شده است و آنها از عزیمت آوارگان سوری و عراقی به سوی اروپا ابراز نارضایتی کرده اند، اما خودشان گویی از یاد برده اند که کمپ ها و اردوگاه های خاورمیانه چطور در جریان جنگ دوم جهانی آنها را پذیرفت و پناه داد.

میلیون ها آواره سوری از آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورشان مجبور شدند تا خود را از مسیر دشواری به قاره پیر اروپا برسانند، اما امید آنها با محکومیت ها، مخالفت ها و بیم و هراس مواجه شد.

سایت روسیا الیوم در گزارشی نوشت: پناهویان و آوارگان یک بار دیگر هم همین راه دشوار را 70 سال پیش طی کردند، اما آن آوارگان سوری نبودند، بلکه اروپایی هایی بودند که در جریان جنگ جهانی دوم آواره شده و به سوی مرزهای خاورمیانه برای در امان ماندن از اثرات مخرب جنگ حرکت کردند و مورد استقبال ملت های خاورمیانه قرار گرفتند.

آوارگان یوگسلاوی و کرواسی در حال کار در ارودگاه های الشط در مصر، در جریان جنگ جهانی دوم

سایت "پابلیک رادیو انتر نشنال"  (PRI)روز پنجشنبه 9 اردیبهشت (28 آوریل) در گزارشی اوضاع معیشتی آوارگان اروپایی در خارومیانه را در زمان جنگ جهانی دوم به تصویر کشید. سازمان امداد رسانی و آوارگان خاورمیانه در زمان جنگ جهانی دوم اردوگاههایی را برای هزاران آواره اروپایی در سوریه، مصر و فلسطین برپا کرد.

این سازمان بخشی از شبکه اردوگاههای آوارگان در جهان بود و دولت های ملی مسئول اداره همه جانبه این اردوگاهها بودند. گروههای وابسته به سازمان های بین المللی نظیر خدمات مهاجرات بین المللی و صلیب سرخ و سازمان خاور دور و سازمان کودکان را نجات دهید نیز در این امر مشارکت داشت.

در ماه مارس سال 1994 میلادی، مسئولان فعال در سازمان امداد رسانی و آوارگان و خدمات مهاجرت بین المللی گزارش هایی را درباره اردوگاههای آوارگان به عنوان بخشی از تلاش های بهبود شرایط معیشتی این اردوگاهها منتشر کردند.

تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی آوارگان اروپایی در اردوگاه های خاورمیانه

این گزارش ها جزئیات دقیقی درباره وضعیت اردوگاهها داشت و به وجود آوارگان فراری از کشورهایشان نظیر بلغارستان، کرواسی، یونان، ترکیه، یوگسلاوی و نظایر آن اشاره می کرد که همگی مجبور شده بودند با زندگی در داخل اردوگاهها در خاورمیانه خود را وفق دهند.

آوارگان به محض ورود کارت مخصوص حاوی اطلاعات فردی و شغلی دریافت می کردند.
این گزارش می افزاید: آوارگان اردوپایی از برخی امتیازات برخوردار بودند و از جمله می توانستند خارج از اردوگاه گشت بزنند و به شهرها مسافرت کنند و وارد فروشگاهها شوند و کالاهای اساسی بخرند و در سینماها فیلم ببیند یا اندکی تفریح و سرگرمی کنند که در اردوگاه از آن برخوردار نبودند.

کودکان آواره اروپایی در اردوگاه طولومبات در مصر روی شنها کلمه ناسا سکولا ( «naša škola) به معنی "مدرسه ما" می نویسند

این آوارگان همچنین نیمی از سهمیه غذایی روزانه ارتش را می گرفتند و مسئولان اردوگاهها توجه داشتند که مواد غذایی ارایه شده به آوارگان متناسب با عادات و سنت های دینی و اجتماعی هریک از گروههای نژادی در اردوگاه باشد.

تصویری از اردوگاه های آوارگان اروپایی در خاور میانه ، اردوگاه نصیرات درجنوب فلسطین

سایت روسیه الیوم در پایان این گزارش، مشابهت آوارگان دیروز و امروز را یادآوری کرد و نوشت که وضعیت این آوارگان همان وضعیت آوارگان اروپایی است. هر دو برای برخورداری از یک زندگی طبیعی تلاش کرده اند.

6 ـ 211

پربیننده ترین خبرها