کشورهای عربی در هزار سال چند کتاب ترجمه کردند؟!

کشورهای عربی در هزار سال چند کتاب ترجمه کردند؟!
دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 - 12:18

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) با انتشار آمار هولناک و خجالت باری اعلام کرد که اعراب از دوران عباسی در یکهزار سال پیش تاکنون تنها 11 هزار کتاب ترجمه کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "مهدي الزغبي" نویسنده سوری در مطلبی در سایت "شارع الصحافه" نوشت: سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO در گزارش اخیر آمار هولناک و خجالت باری را درخصوص وضعیت فرهنگی جهان عرب منتشر کرده است.

* مطالعه یک چهارم صفحه در سال، در کشورهای عربی!

در این گزارش آمده است: میانگین سرانه فردی مطالعه سالانه کتاب در سطح جهان 4 کتاب، در آمریکا 11 کتاب، در انگلیس7 کتاب است اما در جهان عرب، فقط یک چهارم یک صفحه بوده است.

این نویسنده افزود: تصور کنید مجموع ترجمه های سالیانه اعراب مساوی با یک پنجم ترجمه های سالیانه یونان است. اعراب از دوران عباسی (در 1000 سال پیش) تا امروز تنها 11 هزار کتاب ترجمه کرده اند؛ درحالی که اسپانیا به تنهایی در یک سال 11 هزار کتاب ترجمه می کند. تصور کنید که میزان مصرف کاغذ انتشارات گالیمار فرانسه به تنهایی بیشتر از همه چاپخانه های عربی است.

بالاتر از این، گزارش سازمان یونسکو نشان می دهد که میانگین مطالعه (کتاب) کودکان در جهان عرب خارج از کتابهای درسی تنها 6 درصد در سال است و هر 20 کودک عرب در مجموع سالانه یک کتاب می خواند. این درحالی است که یک کودک انگلیسی هفت کتاب و یک کودک آمریکایی 11 کتاب در سال می خواند. این بدان معنا است که وقت اختصاص یافته کودک عربی برای مطالعه آزاد (بدون احتساب مطالعه دروس مدرسه) تنها شش دقیقه درسال است.

میزان کتاب های ویژه کودکان عرب در سال 400 جلد است اما این میزان برای کودکان آمریکایی 13260 جلد، برای کودکان انگلیسی 3838 جلد، برای کودکان فرانسوی 2118 جلد و برای کودکان روس 1485 جلد است.

6-8

پربیننده ترین خبرها