بارزانی از استقلال کردستان عراق سخن گفت

بارزانی از استقلال کردستان عراق سخن گفت
دوشنبه 13 ارديبهشت 1395 - 23:12

العالم - نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی بر خلاف قانون اساسی فدرالی این کشورگفت که استقلال این منطقه را "حق قانونی و طبیعی" اهالی آن می داند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از تارنمای سومریه نیوز، "نیچروان بارزانی" در بیانیه ای که بعد از دیدار با "آنجلینا اجسینگ" مسؤول کمیتۀ امور خارجی در پارلمان هلند و نمایندگان تعدادی از احزاب و گروههای سیاسی در پارلمان آن کشور صادر کرد، گفت: مسألۀ استقلال کردستان حق قانونی و طبیعی اهالی آن است.

وی همچنین تأکید کرد که این قضیه را از طریق گفت وگو و تفاهم مشترک و به دور از خشونت و تعصب حل و فصل خواهد کرد.

بارزانی با ابراز تأسف از این که اوضاع سیاسی عراق باعث شده کردستان با مشکلات و موانع متعددی روبرو شود، افزود: منطقۀ کردستان بعد از سال 2013، نقش مهمی را در عراق بازی کرده است.

وی با تأکید بر ادامه تقویت جایگاه کردستان از لحاظ اقتصادی و ایجاد روابط، خاطرنشان کرد که کردستان به تلاش خود برای بهبود روابط با بغداد و کشورهای همسایه ادامه می دهد.

نخست وزیر اقلیم کردستان در ادامه گفت که منطقۀ تحت نظارتش رشته ای از تدابیر و برنامه های اصلاحی را بر اساس معیارهای بین المللی اتخاذ کرده تا از بحران مالی عبور کند و در این راه به کمک کشورهای همسایه نیاز دارد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان نیز چندی قبل تاکید کرده بود که تمایل کردستان برای استقلال، مسالمت آمیز است و تهدیدی برای هیچ کس به حساب نمی آید.

وی افزود: کردستان قبل از اجرای همه پرسی به منظور بررسی مشکلات و روابط فیمابین، با بغداد گفت و گویی جدی و صریح خواهد داشت.

202-211-9

پربیننده ترین خبرها