آیا اسقف مارونی‌ها با دبیرکل حزب الله دیدار کرده است؟

آیا اسقف مارونی‌ها با دبیرکل حزب الله دیدار کرده است؟
چهارشنبه 15 ارديبهشت 1395 - 14:51

برخی منابع گروه 14 مارس لبنان از دیدار اسقف اعظم مسیحیان مارونی این کشور با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله برای بحث درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع گروه 14 مارس در لبنان به روزنامه الاخبار این کشور گفتند که کاردینال بشاره الراعی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان دو هفته پیش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله برای بحث درباره پرونده ریاست جمهوری لبنان ملاقات کرده است.

برپایه این گزارش، این ملاقات درپی سفر اخیر فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به لبنان صورت گرفت.

منابع گروه 14 مارس گفتند که ملاقات بشاره الراعی با سید حسن نصرالله برای بحث درباره پرونده ریاست جمهوری در سایه پیشنهاد منسوب به "بکرکی" (مقر خلیفه گری مارونی ها) به منظور کاهش دوره ریاست جمهوری به دو سال به عنوان یک مرحله گذار صورت گرفت.

درحالی که محافل بکرکی از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کردند؛ روایت جریان های زیر مجموعه گروه هشت مارس در این خصوص متضاد بود.

الاخبار افزود: برخی منابع گروه 14 مارس به طور تلویحی اشاره کردند که این خبر درست است و تماس بین بکرکی و رهبری حزب الله بر مبنای مطالیب که بشاره الراعی از فرانسوی ها شنیده است، صورت گرفت. فرانسوی ها به الراعی تاکید کردند که کلید انتخابات ریاست جمهوری در دستان سید حسن نصرالله است. اما افراد نزدیک به حزب الله گفتند: آنچه درباره دیدار سید حسن نصر الله و بشاره الراعی بر سر زبانها افتاده است، "بیشتر از اینکه اطلاعات باشد؛ تحلیل است".

اما با این حال، جریانهای زیرمجموعه گروه 14 مارس تاکید کردند که این دیدار عملا صورت گرفته است و اطلاعات درباره آن اندک است. اما صرف ذکر این خبر باعث نارضایتی جریانهای زیرمجموعه گروه 14 مارس شد زیرا این بشاره الراعی بوده است که به دیدار سید حسن نصرالله رفته است. مخالفان بشاره الراعی به این امر معترضند و از این توجیه قانع نشده اند که بشاره الراعی با جدیت در تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به هر هزینه ای است؛ حتی اگر دیدار با نصر الله را ایجاب کند.

الاخبار نوشت: روشن است که اسقف سمیر مظلوم فرستاده شخصی دائمی بشاره الراعی برای دیدار با حزب الله است. او پیشتر چند بار از جمله در برهه اخیر با سید حسن نصرالله ملاقات کرده است. ملاقات اخیر نه فقط درخصوص بحث درباره پرونده های سیاسی بلکه سایر پرونده ها بود.

اما درخصوص پرونده ریاست جمهوری، باید گفت که تحرک اخیر بکرکی با تفاهم با طرف فرانسوی در ارتباط است زیرا فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه قرار است که نماینده ویژه خود را طوی دو هفته آینده به بیروت بفرستد تا نشست هایی را برای به جریان انداختن یک طرح "قابل حیات" برگزار کند. این منابع تاکید کردند که فرانسوی ها به این نتیجه رسیده اند که کلید در نزد ژنرال میشل عون و در کنار حزب الله است و همین امر باعث شده است تا پاریس بکرکی را برای تماس مستقیم با حزب الله تشویق کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها