پرداخت هزینه تبلیغات تروریست ها توسط انگلیس

پرداخت هزینه تبلیغات تروریست ها توسط انگلیس
پنج‌شنبه 16 ارديبهشت 1395 - 13:49

العالم - روزنامه گاردین فاش کرد که برخی افراد با بستن قرارداد با دولت انگلیس، دفتر رسانه ای وابسته به مخالفان مسلح سوریه را به طور گسترده و فعالانه اداره می کنند؛ اما هر نوع ارتباط با لندن دراین زمینه مخفی نگه داشته می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت روسیا الیوم، روزنامه گاردین چاپ لندن نوشت که دولت انگلیس با تأمین مالی هیاهوی تبلیغاتی برخی گروههای مخالف، جنگ تبلیغاتی گسترده ای را در سوریه به راه انداخته است.
این روزنامه افزود: این حمایت تبلیغاتی گسترده از تروریستها، درچارچوب ادعاهای دیوید کامرون، نخست وزیرانگلیس مبنی بر جنگ تبلیغاتی با گروه تروریستی داعش صورت می گیرد.
این روزنامه هدف دولت انگلیس از این اقدام را تقویت آنچه که "مخالفان مسلح میانه رو" نامیده است عنوان کرد. این مخالفان ائتلاف پیچیده و بی ثباتی را تشکیل داده اند.
در این گزارش آمده است برای دولت انگلیس تشخیص اینکه کدام گروه مسلح درخور حمایت و پشتیبانی است، بسیار خطرناک است. زیرا ظرف پنج سال گذشته گروههای بسیاری به سمت تروریسم و افراطی گری گرایش پیدا کرده اند.
این افراد با وزارت خارجه انگلیس قرارداد امضا کرده اند اما اکنون زیر نظر وزارت دفاع این کشور فعالیت می کنند. کار این افراد تهیه نوارهای ویدئویی، عکس و گزارشهای نظامی و پخش رادیویی است. این افراد در سایتهای اجتماعی با نشان گروههای تروریست فعالیت دارند و دفتر مطبوعاتی مخالفان مسلح را هم اداره می کنند. این افراد همچنین مطالبی در رسانه های دیداری و شنیداری عربی یا اینترنت منتشر می کنند بدون اینکه کوچکترین ردی از دخالت انگلیس در این کار بر جای بگذارند.
روزنامه گاردین درگزارش دیگری نوشت همزمان، دفتر امنیت و مبارزه با تروریسم وزارت کشور انگلیس با انتشار بولتنهای ضد "داعش" به منظور "ایجاد تغییر در رفتار و مواضع" مسلمانان انگلیس فعالیت می کند.
در این روزنامه آمده است دولت انگلیس طی حرکتی که بیانگر شدت نگرانی آن از تبلیغات گسترده گروه تروریستی داعش در اینترنت است، یگان عملیات سری را با بودجه ای بالغ بر میلیونها لیره استرلینگ در وزارت کشور ایجاد کرده است و متذکر شده که این عملیات دامنه وسیعی دارد.
این روزنامه می نویسد روشهای "واحد تحقیقات و ارتباطات" به عنوان پوششی برای دخالت دولت در این طرح، ممکن است برای برخی مسلمانان شوک آور بوده و باعث از بین رفتن اعتماد به برنامه مبارزه با افراط گری شود، گو اینکه این طرح از اساس با مخالفتهای بسیاری رو به روست.
این روزنامه فاش کرده است که تبلیغات برای مخالفان مسلح سوری پس از آن شروع شد که دولت کامرون نتوانست پارلمان انگلیس را متقاعد به حمایت از عملیات نظامی برای براندازی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کند.
گفتنی است انگلیس از سال 2013 با حمایت از مخالفان مسلح سوریه، تحرکاتی را برای مداخله در روند جنگ تروریستها با دولت سوریه آغاز کرد.
اسناد مربوط به این قرارداد که به دست روزنامه گاردین افتاده است نشان می دهد که دولت انگلیس این طرح را به منظور حفظ جای پایی در سوریه تا زمانی که موعد مداخله نظامی انگلیس در سوریه می شود، مطرح کرده است.
دولت انگلیس از طریق "صندوق مبارزه بر سر ثبات" حدود 2.4 میلیون لیره استرلینگ را برای این قرارداد هزینه کرده و مجریان قرارداد در استانبول سرگرم ارائه تماسهای استراتژیک و تبلیغات برای حمایت از مخالفان مسلح به اصطلاح میانه رو سوری هستند.
یک منبع انگلیسی که از جزئیات این قرارداد مطلع است گفت که دولت این کشور در اصل دفتر مطبوعاتی ارتش به اصطلاح ازاد سوریه را اداره می کند.
"ریجستر لارکن"، مستشار ارتباطات بین الملل، برای مدت کوتاهی عهده دار طرح قرارداد حمایت از مخالفان مسلح سوریه بوده است.
پیش از وی یک سرهنگ سابق ارتش انگلیس بر این طرح نظارت می کرد. وی کارشناس ارتباطات استراتژیک در وزارت دفاع بود.

208-9

پربیننده ترین خبرها