فیلم؛ دیدارهای مخفی سعودی-اسرائیلی، آشکار شد

جمعه 17 ارديبهشت 1395 - 17:22

یک ژنرال بازنشسته ارتش صهیونیستی به دیدارهای متعدد "غیر رسمی" میان مقامات این رژیم و سران آل سعود در چارچوب تلاش برای تحقق منافع مشترک اعتراف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "یعقوب عمیدرور" مشاور سابق امنیت ملی بنیامین نتانیاهو این مطلب را در مناظره ای که از سوی "آکادمی پژوهش های خاور نزدیک واشنگتن" میان وی و "ترکی الفیصل" رییس سابق سازمان اطلاعات سعودی و سفیر سابق آل سعود در واشنگتن برگزار شد، بیان کرد.  

سازش سعودی صهیونیستی
به نوشته پایگاه اینترنتی "العربی 21"، عمیدرور با اشاره به اینکه راهی جز "گفت و گوی باز" میان طرفین وجود ندارد، خاطر نشان کرد، دیدارهای غیر رسمی در چارچوب تلاش برای تحقق منافع مشترک، تقویت روابط همسایگی خواه با فلسطینیان یا با سعودی ها انجام شده است.
الفیصل نیز مدعی شد که اگر "اسراییل" با راهکار تشکیل دو کشور فلسطینی اسراییلی موافقت نکند و مرزهای مناطق اشغالی جنگ 1967 (میان اعراب و اسراییل) را به رسمیت نشناسد، دیدار رسمی در کار نخواهد بود، به همین دلیل نباید زیاد به این نوع دیدار تکیه نمود.   
وی ابراز امیدواری کرد که در مسجد الاقصی "نماز" بخواند، اما تا وقتی پیمان صلح امضا نشود چنین آرزویی به واقعیت نمی پیوندد.
الفیصل همچنین گفت که چنین آرزویی در زمان وی عملی نمی شود بلکه در زمان فرزندان و نوادگانش محقق خواهد شد.
رییس سابق سازمان اطلاعات سعودی یادآور شد که "شیمون پرز" رییس سابق رژیم صهیونیستی در کنفرانس "دافوس" در سال 2006 خواستار ملاقات با وی شد اما الفیصل به وی پاسخ داد که چنین دیداری تا وقتی پیمان صلح امضا نشود، انجام نخواهد شد و فقط ملاقات های غیر رسمی انجام می شود.
وی همچنین فشار بر طرفین اسراییلی و فلسطینی برای پایان دادن به روند صلح را خواستار شد.  

دیدگاه الفیصل نسبت به حضور "داعش" در منطقه چیست؟
ترکی الفیصل پیرامون سوال مجری برنامه درباره اینکه اولویت جنگ آیا با گروه تروریستی "داعش" است یا نظام "بشار اسد" رییس جمهور قانونی سوریه؟ گفت: نابودی داعش که در اصل آن را "فاحش" می نامم، مرتبط با در هم کوبیدن نظام اسد است.
الفیصل مدعی شد: مشکل اصلی در "دمشق"، "بغداد"، "صنعا" و "طرابلس"، داعش یا همان فاحش نیست که به سبب کشورهای ناکارآمد پدیدار شد و همچنین با اصلاح پایتختها و اقتصاد حل نمی شود بلکه باید مشکلات این پایتخت ها حل شود.

اولویت های رژیم صهیونیستی در سوریه چیست؟
عمیدرور در این باره گفت، اولویت های اسراییل در سوریه تامین امنیت اسراییل، اجازه ندادن به ایران برای حضور در جولان و حزب الله جهت احداث سکوهای شلیک موشک است و اینکه به جلوگیری از انتقال موشک برای حزب الله صرف نظر از توافق با سوریه ادامه خواهیم داد.    

تیران و صنافیر
الفیصل نیز در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اسراییلی درباره جزایر "تیران" و "صنافیر" پس از اعلام تعهد عربستان به پیمان صلح کمپ دیوید میان اسراییل و مصر، گفت: عربستان به این توافق متعهد است.
وی تاکید کرد که بر اساس شنیده ها، آمریکا نیروهایش را از این جزایر خارج خواهد کرد، اما هنوز به طور رسمی درباره آن تاکید نشده است. 

7- 206

پربیننده ترین خبرها