کمرنگ شدن امید به لغو ویزا برای اتباع ترکیه در اروپا

کمرنگ شدن امید به لغو ویزا برای اتباع ترکیه در اروپا
پنج‌شنبه 23 ارديبهشت 1395 - 11:10

وزیر امور اروپایی ترکیه گفت امید چندانی به تصویب طرح معافیت اتباع ترکیه از ویزا، در اتحادیه اروپا ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم «ولکان بوزکر» به شبکه بی بی سی گفت که "تغییر قوانین مبارزه با تروریسم در ترکیه "که یکی شرایط اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه در شنگن ذکر شده ، غیر ممکن است.
اتحادیه اروپا اصرار دارد که ترکیه باید به معیارهای پنجگانه از جمله تغییر قوانین مبارزه با تروریسم، پایبند باشد.
این توافق بخشی از یک توافق گسترده تر بین ترکیه و اتحادیه اروپا برای کاهش شدت بحران آوارگان در اروپاست.
بوزکیر در این گفتگو خاطرنشان کرد که امید به معافیت شهروندان ترک از ویزا برای ورود به منطقه شنگن رفته رفته کم رنگ می شود.
وزیر امور اروپایی ترکیه با اذعا به اینکه مذاکرات جاری درباره امضای این توافقنامه به مرحله بحرانی رسیده، تأکید کرد که "ترکیه به اندازه کافی امتیاز داده است."
اظهارات بوزکر، یک روز پس از دیدار وی با مسئولان عالی رتبه پارلمان اروپا در استراسبورگ صورت می گیرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هفته گذشته به اتحادیه اروپا هشدار داده بود که آنکارا قوانین خود مربوط به مبارزه با تروریسم را تغییر نمی دهد.
وی افزود: شما به راه خود می روید، ما هم به راه خودمان.
گفتنی است اتحادیه اروپا و گروههای طرفدار حقوق بشر، آنکارا را به بهره برداری از قوانین ضد تروریستی خود برای زهر چشم گرفتن از روزنامه نگاران و مخالفان متهم کرد.
آنکارا با رد این درخواست اتحادیه اروپا، گفت که کشورش برای مقابله با تروریسم حزب کارگران کردستان به این قوانین نیاز دارد.
بی بی سی از استراسبورگ گزارش کرد که قرار بود توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، اواخر ژوئن آینده به مرحله اجرا درآید اما احتمال اجرای این توافقنامه روز به روز کمتر می شود.
این شبکه افزود که پارلمان اروپا تنها زمانی این طرح را تصویب می کند که آنکارا انتظارات اتحادیه اروپا را تأمین کرده و به معیارهای مورد نظر پایبند باشد.
اتحادیه اروپا نگران عواقب عدم توافق با ترکیه است زیرا این کشور در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا، دیگر مانع حرکت مهاجران به سمت اروپا نخواهد شد.
لغو ویزا برای اتباع ترکیه برای ورود به منطقه شنگن، یکی از مبانی اصلی مطرح شده در توافق مارس بین انکارا و اتحادیه اروپاست.

208-9

پربیننده ترین خبرها