همایش بعثی‌ها در پاریس!

همایش بعثی‌ها در پاریس!
جمعه 24 ارديبهشت 1395 - 22:44

نمایندگان مردم عراق در پارلمان تلاش می کنند تا از برگزاری همایش بازمانده های سران حزب منحل بعث که قرار است اواخر ماه جاری در پاریس برگزار شود، جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سران سابق حزب بعث عراق قبلا هم قصد برگزاری این همایش را داشتند که به دلیل مهیا نشدن مقدمات و تاخیر در صدور ویزای تعدادی از آنها این اتفاق نیفتاد.
از سوی دیگر نمایندگان پارلمان عراق از وزارت خارجه این کشور خواستند که تلاش خود را برای جلوگیری از برگزاری همایش بعثی ها در پاریس افزایش دهد.
موفق الربیعی یکی از نمایندگان در گفت و گو با نشریه "الحیاة" چاپ لندن گفت که اوضاع بحرانی سیاسی باعث شده احزاب و فراکسیون های سیاسی حتی نیروهای سنی و کرد هم دچار چنددستگی شوند که همین موضوع روی پارلمان و دولت تاثیر نامطلوب داشته و باعث شده است که حزب بعث و برخی نیروهای منطقه ای برای بازگشتن به عرصۀ قدرت اقدام به برگزاری همایش کنند.
وی تاکید کرد وزارت خارجه باید هرچه سریع تر از فرانسه بخواهد که مانع برگزاری این همایش به عنوان تجمع حامی تروریسم در عراق شود.
منابع فرانسوی نیز در گفت و گو با این نشریه تاکید کردند که در صورت برگزاری همایش، این کشور هیچ مسؤولیتی در قبال آن نمی پذیرد.
سلیم شوقی دیگر نماینده عراقی نیز درباره اقدامات خصمانه که با هماهنگی منطقه ای و از زمان خشونت آمیز شدن تظاهرات و حمله به پارلمان صورت می گیرد هشدار داد.
نماینده دیگری نیز از ائتلاف نیروهای ملی -بزرگ ترین فراکسیون اهل تسنن در مجلس عراق- که نخواست نامش فاش شود گفت که چند دستگی بین نیروهای سیاسی حاکم باعث شده که حزب بعث برای برگزاری همایش و صف آرایی مجدد در داخل کشور تلاش کند.
از سوی دیگر یک منبع رسمی فاش کرد که دولت، هیئتی را به ریاست "فالح الفیاض" رئیس سازمان امنیت ملی عراق به پاریس فرستاده تا مانع برگزاری همایش شود.
گفتنی است حزب بعث بعد از کودتای سال 1968 در عراق به قدرت رسید و با رسیدن صدام به ریاست، قدرت آن بیشتر شد.
حکومت مشت آهنین صدام تا سال 2003 و اشغال عراق توسط آمریکا ادامه داشت و انحلال این حزب و ممنوعیت فعالیت آن جزو اولین رویدادهای بعد از سرنگونی صدام بود.
202
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها