از شّر بوی بد دهان خلاص شوید

از شّر بوی بد دهان خلاص شوید
چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 - 10:31

همه ما می دانیم که مراقبت از دهان و دندان جزء بهداشت فردی محسوب می شود اما گاهی پیش می آید که با وجود مراقبت ها باز هم دچار بوی بد دهان می شوید.

این موضوع حضور شما را در جامعه، محل کار، دانشگاه و حتی در میان دوستانتان با مشکلاتی روبه رو می کند. پس اگر از جمله کسانی هستید که بوی بد دهان آزارشان می دهد، حتماً به فکر درمان باشید.

می گویند که بوی بد دهان دلایل متفاوتی دارد. بنابراین در وهله اول باید علت را بررسی کرده و سپس درصدد درمان برآیید. گاهی حتماً باید از یک دندانپزشک و یا متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید، چراکه از بین بردن بوی بد دهان با غذاها و قرص های معطر، درمانی موقتی است.

استفاده از خوشبوکننده ها راه حل درمانی نیست
فردی که حرارت معده اش بالاست، هر خوراکی مثل هل، دارچین، بهارنارنج، گلاب و هر چیزی را که عطر ایجاد می کند بخورد سرپوشی می شود بر بوی بد دهانش. در واقع مصرف هر خوراکی معطری به صورت موقت مفید خواهد بود اما به یاد داشته باشید که خوردن این مواد معطر درمان محسوب نمی شود. می توانید از قرص ها، آدامس و ترکیباتی که اسانس لیمو، نعنا، دارچین و اسطوخودوس دارند هم به عنوان خوشبوکننده دهان استفاده کنید. خلال کردن دندان ها را فراموش نکنید چون گاهی لثه فرد عفونی نیست و دندان هایش هم خراب و پوسیده نیستند اما مواد غذایی لای دندان باقی می ماند و دهانش بوی بدی می گیرد.
این غذاها عامل بوی بد دهان هستند
* مصرف غذاهای بیات، غذاهای کارخانه ای، غذاهای غلیظ و دیرهضم مانند غذاهای فست فودی، همبرگر، سوسیس و کالباس بسیار به ایجاد بوی بد دهان کمک می کنند چون این غذاها در معده به راحتی هضم نمی شوند و به اصطلاح در معده زیاد می مانند و موجب بروز بوی بد دهان می شوند.

* مصرف تنقلات بی ارزش مانند پفک، چیپس، آب میوه های صنعتی، زیاد خوردن غذا، باهم خوری و برهم خوری ها نیز از علل دیگر بوی بد دهان است.

* مواد غذایی شیرین قنادی مثل نان خامه ای و در مجموع شیرینی زیاد عاملی برای بوی بدن دهان است و به دندان ها آسیب جدی وارد می کند.

* تبلیغات بازرگانی فقط شرط یک قرار ملاقات موفق را استفاده و یا جویدن آدامس های نعنایی می دانند که باعث بوی خوش دهان شما و ارتقا اعتماد به نفس شما می شود؛ اما حقیقت این است که به محض اینکه منتول موجود در آدامس فرو می نشیند شرایط دهان و بوی دهان شما می تواند حتی بدتر از قبل شود. آدامس ها و خوشبوکننده های دهان حاوی برخی ترکیبات شیرین و باکتریایی هستند که پس از مدتی از اتمام جویدن، می تواند باعث بوی بد دهان شوند. این شرایط ممکن است در آدامس ها و خوشبوکننده های بدون قند متفاوت باشد.

* زمانی که بدن شما بیش از مقدار مورد نیاز، گوشت دریافت کند، به صورت خودکار آن را به کربوهیدرات تجزیه می کند تا به صورت آنی اکسید شده و تبدیل به انرژی شود. یکی از این ثمرات می تواند بخار آمونیاک باشد که از دهان خارج می شود و منجر به بوی بد دهان می شود.
در نهایت این که برای پیشگیری از بوی بد دهان افراد از مصرف انواع نوشابه های گازدار و بدون گاز صنعتی، قهوه، کاکائو، نسکافه، گوشت گاو و گوساله، آب یخ، غذاهای خمیری مانند ماکارونی، الویه، قارچ و سیب زمینی پرهیز جدی داشته باشند.
نسخه طب سنتی برای رهایی از بوی بد دهان
* خمیردندان گیاهی بزنید: برای تهیه خمیردندان گیاهی می توان گلنار 20 گرم، کندر 15 گرم، سماق 30 گرم و تخم گشنیز 5 گرم، همه را نرم کوبیده یا آسیاب کرده، سپس مسواک را خیس کرده و به پودر آغشته کرده و مسواک بزنید.

* مالیدن مخلوط عسل و نمک و سرکه، ماهی حداقل سه الی چهار بار بر دندان ها باعث سفید شدن دندان ها، بهبود آفت دهان، پاکسازی چرک از لثه و روئیدن گوشت جدید بر لثه می شود.

* سکنجبین عسلی بخورید: زمانی که بوی بد دهان با غذا خوردن از بین نمی رود، غذا سر دلتان می ماند و نمی توانید آن را خوب هضم کنید. به عنوان نکته اول باید بدانید خواب روز برای شما بسیار بد است و بوی بد دهانتان را تشدید می کند. بهترین درمان برای این افراد خوردن شربت سکنجبین عسلی است. یعنی سکنجبین را که اصولاً با سرکه و شکر درست می کنید، این بار با سرکه و عسل آماده و میل کنید.
ترکیب دریایی

* از ترکیب کف دریا و نمک دریایی کمک بگیرید: نوعی از بوی بد دهان هم به دلیل خراب شدن دندان ها ایجاد می شود. این افراد باید به دندانپزشک مراجعه کنند تا مشکل دندان هایشان را رفع کنند اما راهنمای طب سنتی به این افراد این است که ترکیب کف دریا، نمک دریایی و خاکستر صدف را (اگر پیدا کردند) با هم مخلوط و روی دندان ها بگذارند. اگر هم خاکستر صدف پیدا نکردند، ترکیب نمک دریایی و کف دریا کفایت می کند. این کار کمک می کند مشکلات دندان ها کمتر و بوی بد دهان هم کاهش پیدا کند.

* سرکه غرغره کنید: نوع دیگری از بوی بد دهان هم مربوط به لثه هاست؛ لثه هایی که شل و محل تجمع مواد عفونی می شوند. این افراد وقتی مسواک می زنند، سریع دندان هایشان شروع به خونریزی می کند. درمان مناسب برای این افراد حجامت یا فصد است که خونگیری از یکسری رگ های خاص انجام می شود. به غیر از این قرقره کردن سرکه از هر نوعی برای این افراد مفید است. اگر بوی بد دهان زیاد است، می توانید از ترکیب گیاه مورد و سرکه برای قرقره کردن استفاده کنید. اگر پودر مورد اذیتتان می کند، این گیاه را در سرکه بجوشانید، صاف کرده و از آن برای قرقره کردن استفاده کنید.

* برگه زردآلو را امتحان کنید: برخی افراد به دلیل مشکلات معده، دهانشان در اکثر مواقع بد بو است که حرارت معده شان یا زیاد است یا کم. در مواردی هم مواد زائدی که در معده باقی می ماند، باعث ایجاد بویی ناخوشایند در دهان می شود. در حالتی که حرارت معده زیاد است، بوی بد دهان با خوردن غذا بهتر می شود. برای درمان هم، خوردن خیسانده زردآلو یا آرد جو توصیه می شود. به همین منظور باید آرد جو را با کمی شکر بخورید یا آن را تفت دهید. اگر هم می خواهید با زردآلو بوی بد دهانتان را کاهش دهید، 7،8 عدد زردآلو را در آب خیس و هنگام صبح آب و خود آن را میل کنید. در مواقعی هم که زردآلو در دسترس نیست، برگه خشک زردآلو را داخل آب بریزید و آن را مصرف کنید. البته در مورد میوه های خشک برخی منابع گفته اند که این ها خودشان به دلیل قند زیادی که دارند، عامل بوی بد دهان هستند؛ بنابراین نحوه  مصرف مهم است.

اگر فردی دندان های پوسیده، تیره یا کرم خورده دارد یا از شفافیت دندان هایش کم شده، برای درمان بوی بد دهانش رعایت همین موارد توصیه می شود.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها