خطر مرگبار در کمین انسان‌ها

خطر مرگبار در کمین انسان‌ها
شنبه 1 خرداد 1395 - 09:58

پژوهشگران هشدار دادند، قبل از اینکه تأثیر آنتی بیوتیکها بر بدن انسان از بین برود و به فاجعه ای هولناک برای بشریت تبدیل شود، باید هر چه سریعتر برای مهار مصرف آنها کاری کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه ایندیپندنت، مطالعات جدیدی که در سطح بین الملل صورت گرفته اند نشان می دهند که میکروبهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیکها ممکن است از سال 2050، سالانه 10 میلیون انسان را به کام بفرستند و به این ترتیب خود، تبدیل به عامل مرگی بسیار خطرناکتر از بیماری سرطان شوند.
مقاوم شدن میکروبها در برابر آنتی بیوتیکها حتی ممکن است خسارتهای اقتصادی هنگفتی افزون بر 100 تریلیون دلار بر جای بگذارد.
این خطر از آنجا ناشی می شود که میکروارگانیسمها می توانند خود را طوری ترمیم کنند که تأثیر آنتی بیوتیکها را خنثی کند. این مطالعات نشان می دهند که بیش از 2 میلیون نفر در امریکا سالانه به بیماریهای ناشی از این میکروبها، مبتلا می شوند و حدود 23 هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.
این گزارش با نظارت یک کارشناس اقتصادی انگلیسی به نام لرد جیم اونیل، به درخواست دولت انگلیس تهیه شده است و در واقع حاصل دو سال تلاش برای تدوین استراتژیهایی به منظور جلوگیری از افزایش مرگ و میر ناشی از مقاوم شدن میکروبها در برابر آنتی بیوتیکهاست.
در این گزارش آمده است مقاومت میکروبها در برابر آنتی بیوتیکها در سراسر جهان به طور نگران کننده ای در حال افزایش است.
علت این پدیده، زیاده روی در استفاده از انواع آنتی بیوتیکها برای درمان بیماریهای ساده و پیش پا افتاده ای مثل سرماخوردگی است و لذا ممکن است کارآیی و تأثیر خود را بر روی بیماری از دست بدهند.
کارشناسان در این گزارش خواستار فرهنگ سازی در میان توده مردم عادی به ویژه کودکان و نوجوانان و آگاهسازی انها درباره خطر زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیکها شده اند. آنها خواستار همکاری جهانی با کارشناسان دارو و سازمانهای غیر دولتی برای جلوگیری از تجویز آنتی بیوتیکها در موارد غیر ضروری و سازماندهی مصرف آنها شده اند.
آنها در گزارش خود همچنین خواستار ارائه درمانهای مؤثرتر از سوی صنایع داروسازی شده و بر نقش دولتها در ساماندهی استفاده از آنتی بیوتیکها در کشاورزی هم تأکید کرده اند.

208 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها