فراموشی نام افراد؛ آلزایمر یا صمیمیت

فراموشی نام افراد؛ آلزایمر یا صمیمیت
دوشنبه 3 خرداد 1395 - 16:09

العالم - اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مدام اسم دوستان‌تان را اشتباه خطاب می‌کنید، جای نگرانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العام، گروهی از محققان عقیده دارند بروز این اشتباه تنها نشان‌دهنده این است که شما و دوستان‌تان بسیار با یکدیگر صمیمی هستید.

اگر پدری به اشتباه برای صدا کردن دخترش، نام همسرش را به زبان بیاورد این به هیچ وجه به معنای فراموشی یا نشانه‌ای از ابتلا به این بیماری (آلزایمر) نیست. همین طور اگر شخصی دوستش را چندین بار به اشتباه با نام دیگری صدا بزند، جای نگرانی نیست.

طبق یافته گروهی از پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی دیوید رابین، بروز چنین خطایی در میان کسانی که از نظر احساسی به یکدیگر نزدیک هستند، عجیب و نگران‌کننده نیست، بلکه برعکس امری کاملا طبیعی است.

این پژوهشگران برای تحقیق خود که نتیجه آن در مجله تخصصی "Memory & Cognition" چاپ شده، بیش از ۱۷۰۰ زن و مرد را مورد پرسش قرار دادند. با بررسی پاسخ شرکت‌کنندگان پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که جابه‌جا صدا کردن افراد به دلیل وجود حس نزدیکی به یکدیگر رخ می‌دهد.

آنها در مقاله خود نوشته‌اند: «وقتی که ما اشتباهی خطاب به شخصی اسم دیگری را می‌گوییم، این تنها نشان از این دارد که ما هر دو نفر آنها را جزو گروه "خودی" حساب می‌کنیم.»

اگر دو اسم با حرف الفبایی یکسان شروع یا تمام شوند یا حتی آوا یا حروفی یکسان داشته باشند، احتمال بروز خطا به مراتب بیشتر خواهد بود. به گفته پژوهشگران همین امر توجیه می‌کند که چرا این خطا صرف‌نظر از جنسیت رخ می‌دهد و شخص گاهی به اشتباه اسمی زنانه را خطاب به یک مرد یا برعکس می‌گوید.

به گفته آنان شباهت ظاهری نقشی در این اشتباه ندارد.

211-9

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها