بازگشت بورقیبه به پایتخت تونس!

بازگشت بورقیبه به پایتخت تونس!
سه شنبه 4 خرداد 1395 - 14:40

مجسمه حبیب بورقیبه رئیس جمهوری پیشین تونس بار دیگر در محل قبلی خود نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بورقیبه بنیانگذار جمهوری تونس است که مجسمه اش 29 سال پیش از خیابانی در مرکز شهر تونس پایتخت این کشور برداشته شده بود.

بورقیبه در این مجسمه روی اسب نشسته و دست راستش را بلند کرده است؛ درست مانند زمانی که وی در حال سخنرانی بود.
مجسمه بورقیبه از جنس مرمر است و پس از 29 سال به محل اصلی اش در خیابانی به نام خودش مقابل ساختمان وزارت کشور بازگردانده شد. 
زین العابدین بن علی دیکتاتور فراری تونس روز 7 نوامبر 1987 به قدرت رسید و 4 روز پس از نشستن بر مسند قدرت دستور برداشتن مجسمه بورقیبه را صادر کرد، که این مجسمه متعاقباً به شهر حلق الوادی، نزدیک شهر تونس منتقل شد و ساعتی بزرگ جایگزین مجسمه بورقیبه شد.
الباجی قائد السبسی رئیس جمهوری کنونی تونس روز 20 مارس دستور بازگرداندن مجسمه بورقیبه به محلی اصلی اش را صادر کرد.
کارشناسان می گویند که مجسمه بورقیبه سال 1982 به درخواست شخص بورقیبه ساخته شد و هنرمندی تونسی به نام زبیر الترکی مجسمه وی را ساخت.
برخی کارشناسان می گویند که مجسمه بورقیبه بیانگر مرحله مهمی از تاریخ تونس است که این مرحله همان طرد استعمارگران فرانسوی و دست یابی مردم تونس به استقلال در روز اول ژوئن 1955 است. بورقیبه در آن روز از فرانسه بازگشت در حالی که توانسته بود پس از مذاکره با مقامات فرانسوی استقلال تونس را برای مردمش به ارمغان بیاورد و پس از ورود به کشورش سوار اسبی شد و در میان مردمی که به استقبالش آمده بودند ، حرکت می کرد و دستش راستش را به نشانه سپاسگذاری بالا برده بود.
البته برخی از سیاستمداران و مردم تونس نیز معتقدند که بهتر است مجسمه ای که نماد پیروزی انقلاب مردمی 14 ژانویه 2011 باشد ، به جای مجسمه بورقیبه نصب شود.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها