تذکر عفو بین الملل:

اتحادیه اروپا همدست سرکوبگری دولت مصر

اتحادیه اروپا همدست سرکوبگری دولت مصر
پنج‌شنبه 6 خرداد 1395 - 07:37

سازمان عفو بین الملل، حدود نیمی از اعضای اتحادیه اروپا را متهم به همدستی با دولت مصر برای سرکوب مردم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت عربی 21، سازمانهای حقوقی بین المللی حکومت عبدالفتاح سیسی را متهم به نقض حقوق بشر از طریق سرکوب طیف گسترده ای از مخالفان خود، اعم از اسلامگرایان و سکولارها از زمان برکناری حکومت مرسی کرده است.
این سازمان که مقر ان در لندن است با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از مجموع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، 12 کشور، سلاح و تجهیزات پلیس به مصر می فروشند.
این سازمان، فرانسه ، انگلیس، المان، ایتالیا، اسپانیا، بلغارستان و جمهوری چک را جزء کشورهایی دانسته است که به مصر سلاح فروخته اند.
سازمان عفو بین الملل گفت فروش سلاح به مصر در حالی صورت می گیرد که فقط سه سال از وقوع کشتار جمعی در این کشور می گذرد. این حادثه باعث شد اتحادیه اروپا از اعضای خود بخواهد صدور سلاح به مصر را متوقف کنند.
این سازمان در بیانیه خود گفت از آن زمان به بعد اوضاع حقوق بشر در مصر در حال بدترشدن است.
در گزارش سازمان عفو بین الملل آمده است فقط در سال 2014، 290 مجوز از کشورهای اتحادیه اروپا برای فروش سلاح به مصر به ارزش 6 میلیارد یورو صادر شده است.
واردات مصر از سلاحهای اروپایی شامل طیف گسترده ای از سلاحهای سبک و سنگین، زرهپوشها و بالگردهای جنگی عمودپرواز و سلاحهای سنگین برای جنگ با تروریسم و تکنولوژی کنترل و نظارت است.
این سازمان حقوقی اعلام کرد که شرکتهایی از چند کشور اروپایی از جمله المان، انگلیس و ایتالیا اقدام به فروش تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی کنترل شهروندان به دولت مصر کرده اند.
به گفته این سازمان این تکنولوژی ممکن است در سرکوب مخالفان صلح جو یا نقض حقوق خصوصی استفاده شوند.
از زمان کودتای ژوییه 2013، حکومت مصر سرکوب گسترده ای را علیه گروه اخوان المسلمین آغاز کرده است از آن زمان بیش از 1400 نفر به قتل رسیده و هزاران نفر زندانی شده اند.
فعالان حقوقی مصر از ناپدید شدن دهها نفر از فعالان در ماههای اخیر و محاکمه تعداد بسیاری از آنها به اتهامات واهی خبر داده اند. 

208 

پربیننده ترین خبرها