حمله کنگره آمریکا به آل سعود!

حمله کنگره آمریکا به آل سعود!
پنج‌شنبه 6 خرداد 1395 - 16:44

العالم - شماری از اعضای کنگره آمریکا با حمله به عربستان سعودی، آل سعود را به حمایت از تروریسم، ترویج اندیشه های افراطی و تامین هزینه جنایتکاران متهم کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مجله "فارین پالیسی" آمریکا گزارش کرد، این عده در جریان بررسی قانون مجاز بودن خانواده های مقتولین حملات 11 سپتامبر برای شکایت علیه عربستان سعودی، انتقادهای گزنده و خشمگینانه ای علیه آل سعود مطرح کردند.

اعضای کنگره با حمله گسترده به خاندان حاکم آنان را به دست داشتن در فعالیت های تروریستی متهم کرد.

این اتهامی است که در صورت ثابت شدن، باعث خواهد شد عربستان سعودی بهایی گزاف برای تبری از آن بپردازد.

انتقاد مسئولان آمریکایی پس از تهیه یک سند توسط عربستان در زمینه روابط قوی میان ریاض و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم مطرح شد که نتیجه معکوس داد و به افزایش تنش میان سیاستمداران دو کشور و پایان 8 قرارداد همکاری استراتژیک میان طرفین انجامید. 

نمایندگان سنای آمریکا بیست و هشتم اردیبهشت ماه با تصویب طرحی به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر 2001 امکان دادند که علیه عربستانی ها به عنوان دخالت در آن حملات تروریستی شکایت کنند.

این طرح " موسوم به عدالت علیه حامیان تروریسم " درشرایطی تصویب شد  که مقام های عربستان سعودی در هفته های گذشته بارها اعلام کردند در صورت تصویب ، دارایی های خود را از آمریکا خارج خواهند کرد.

مقام های ریاض تهدید کرده اند که در صورت تصویب نهایی چنین طرحی، ۷۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را در خاک آمریکا برای جلوگیری از بلوکه شدن خواهد فروخت.

این طرح که نمایندگان سنا و کاخ سفید را رودرروی هم قرارداده است، باید در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شود و بعد از آن درصورت امضای نهایی آن توسط باراک اوباما رییس جمهوری، قابل اجرا خواهد بود.

کاخ سفید پیش از این تهدید کرده است که این مصوبه را وتو خواهد کرد.

مقام های دولت اوباما می گویند که چنین طرحی می‌تواند آمریکایی‌های خارج از کشور را در معرض مخاطرات قانونی قرار دهد.

اسامه بن لادن، مغز متفکر حوادث یازده سپتامبر 2001 آمریکا(20 شهریور 1380)  و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات که دست کم سه هزار کشته داشت، از اتباع عربستان بودند؛ اما مقام های سعودی همواره دست داشتن در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند.

روزنامه «گاردین» چاپ انگلستان روز ۲۳ اردیبهشت امسال گزارش کرد که جان اف لیمن، نماینده جمهوریخواه و عضو سابق کمیسیون کنگره درباره یازده سپتامبر، در مصاحبه‌ای از «شواهد روشنی» سخن به میان آورده است مبنی بر اینکه افرادی از حکومت عربستان سعودی جزئی از شبکه حامیان هواپیماربایان در روز ۱۱ سپتامبر بوده‌اند.

"گاردین" به نقل از لمن نوشت: دلایل غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان می دهد شماری از مسئولان سعودی شبکه ای برای حمایت ازعاملان حملات تأسیس کرده اند. این عضو کنگره، همچنین، از دولت اوباما خواست تا "به سرعت برای علنی کردن گزارش سری کنگره دربارۀ ارتباط عربستان با حملات وارد عمل شود».

این روزنامه انگلیسی ، در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به اظهارت "جان لِمن"، وزیر دولت ریگان، به نقل از او آورده است: «عربستانی ها نقش واقعا بزرگی در حمایت از هواپیماربایان 11 سپتامبر داشته اند» و بعضی از این سعودی ها «در حکومت عربستان صاحب منصب بوده اند».

" لِمن"، همچنین، با تأکید بر اینکه شاید کمیتۀ تحقیق و تفحص دربارۀ حملات 11 سپتامبر به دلیل عدم تصریح به این واقعیات دچار اشتباه شده باشد، گفت: «گزارشی که منتشر کردیم، به هیچ وجه نباید عربستان را تبرئه می کرد».

نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به نقش وزارت امور دینی عربستان در حمایت از تروریسم توضیح داد که "فهد الثمیری"، کارمند این وزارتخانه که از عاملان حملات حمایت کرده است، زیر نظر وزارت سعودی فعالیت های خود را انجام می داده است.

دولت آمریکا تا کنون اجازۀ انتشار 28 صفحه از گزارش کنگره دربارۀ حملات یازده سپتامبر را که نقش عربستان در این حادثه را آشکار می کند، نداده است.

206-9

پربیننده ترین خبرها