دیپلماتهای غربی: هادی در آینده یمن جایگاهی ندارد

جمعه 7 خرداد 1395 - 13:53

یمن (العالم) – رییس کمیته عالی انقلاب یمن فاش کرد : سفیران کشورهای بزرگ بر لزوم دور نگه داشتن عبدربه منصور هادی، رییس جمهور مستعفی یمن از صحنه سیاسی تاکید دارند.

محمد علی الحوثی در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: عامل پیچیدگی های بوجود آمده در گفت وگوهای کویت ناشی از این است که هیئت ریاض دراین نشست قدرت تصمیم گیری ندارد.
الحوثی گفت: اطلاعات به دست آمده حکایت از آن دارد که سفارت خانه های کشورهای اروپایی به طرفهای ذیربط اعلام کرده اند که عبدربه منصور هادی در صحنه یمن جایگاهی ندارد.
اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن نیز به نوبه خود تاکید کرد که کمیته ها در حال ادامه تلاش های خود برای دست یابی به صلح هستند و در این زمینه به پیشرفت هایی نیز دست یافته اند و مذاکرات امیدوارکننده است.
فرستاده سازمان ملل با لحن سرشار از امیدواری از پیشرفت مذاکرات هیئت ملی (نمایندگان انصارالله و گروه های انقلابی یمن) و هیئت ریاض ( نمایندگان تحت حمایت عربستان سعودی) و ادامه کار کمیته ها و ورود به جزئیات پرونده های پیچیده و دشوار سخن به میان آورد.

حمایت بین المللی از مذاکرات کویت کاهش نیافته است
ولد الشیخ گفت: طرفهای مذاکره در چارچوب اصول مشترک مورد توافق بررسی مسائل مشخص و جزئیات موضوعات پیچیده را آغاز کرده اند. مشورت ها ادامه دارد و حمایت بین المللی کاهش نیافته است و سازمان ملل در صدد تحقق بخشیدن به صلح است.
وی افزود: با وجود وضعیت دشوار موجود و گاهی دور شدن از مواضع، ما همچنان بر ادامه گفت وگوی سازنده تاکید داریم اما تا کنون طرف مقابل همکاری نکرده است. وی همچنین گفت که امتیازاتی که فرستاده سازمان ملل از طرف های یمن به منظور کاهش رنج و محرومیت یمنی ها درخواست کرده در حال تبلور یافتن است.

 نارضایتی سازمان ملل از اقدامات عربستان و شبه نظامیان دنباله رو آنها در یمن در مذاکرات بازتاب داشته است.

خبرهای رسیده از دستیابی به سند توافق حکایت دارد که بر اساس آن 1000 اسیر از سوی دو طرف قبل از ماه مبارک رمضان آزاد خواهند شد و قرار است هر دو طرف فهرست اسامی اسرا را در اختیار سازمان ملل قرار دهند.
این توافقنامه در بردارنده مکانیزمی برای تشکیل کمیته های محلی جهت اجرای موافقنامه است.
منابع خاطرنشان کردند: هیئت ملی پیشنهاد داد تا مبادله اسرا از استان تعز آغاز شود اما نمایندگان ریاض با این پیشنهاد اعلام مخالفت کرده اند.
209 ـ 211

پربیننده ترین خبرها