ادعای جدید عربستان درباره حج ایرانیان

ادعای جدید عربستان درباره حج ایرانیان
شنبه 8 خرداد 1395 - 14:33

وزارت حج عربستان مدعی شد هیئت اعزامی ایران با خودداری از امضای توافقنامۀ برگزاری مراسم حج، در برابر خداوند و ملت خود مسئول است!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه سعودی "عکاظ" به نقل از وزارت حج و عمره عربستان تأکید کرد که سازمان حج و زیارت ایران با امضای توافقنامه ورود حجاج ایرانی برای شرکت در مراسم حج امسال مخالفت کرد.
این وزارتخانه سعودی مدعی شد، با وجود راه حل‌های ارائه شده از سوی عربستان برای همه نقطه نظرهای درخواست شده از سوی سازمان حج و زیارت ایران، هیئت ایرانی بامداد جمعه بدون امضای توافقنامه اعلام کرد که می خواهد به کشورش بازگردد.
* اختلاف بر سر پنج بند تفاهم نامه پیشنهادی حج
ادعای وزارت حج و عمره عربستان درحالی مطرح می شود، که پیشتر "سعید اوحدی" رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بازگشت هیئت ایرانی مذاکره کننده حج به کشور گفته است: در خصوص پنج بند تفاهم نامه پیشنهادی با سعودی ها به توافق نرسیدیم، از طرفی وزارت خارجه عربستان راهکاری برای حمایت کنسولی زائران پیشنهاد نداد و روز یکشنبه آخرین فرصت برای اعلام نظر آنان تعیین شده است.
سعید اوحدی که در راس هیئت ایرانی برای برگزاری دور دوم مذاکرات حج امسال به عربستان سفر کرده بود، در خصوص آخرین وضعیت این مذاکرات گفت: متاسفانه بدلیل دخالت دیگر دستگاه های عربستان در تنظیم متن پیشنهادی تفاهم نامه، ما نتوانستیم روی پنج بند به توافق برسیم و مجددا با وزیر حج عربستان دو تماس طولانی داشتیم و ایشان وعده کردند که پنج بندی را که مغایر با اصل عزت و کرامت زائران ایرانی است حذف کنند، اما بر اساس اعلام وی این اقدام  نیاز به هماهنگی با دیگر نهادهای کشورش دارد.
وی در ادامه افزود: در خصوص موضوع خدمات کنسولی نیز متاسفانه هیچ راهکاری از سوی سعودی ها و وزارت امور خارجه آن کشور پیشنهاد نشد. از این رو هیئت ایرانی امشب به تهران باز می گردد و روز یکشنبه آخرین فرصت برای سعودی ها تعیین شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان  در راس هیئتی شش نفره سه شنبه هفته گذشته برای برگزاری دور دوم مذاکرات حج تمتع امسال عازم جده شد.
حفظ کرامت، عزت و حرمت زائران ایرانی، تضمین برای تأمین امنیت حجاج، ارائه راهکار برای حمایت و پشتیبانی کنسولی زائران ایرانی اعزامی به حج، صدور ویزای حجاج ایرانی در داخل کشور، مهم ترین محورهای مورد تأکید هیئت ایرانی در مذاکرات حج بود.

پربیننده ترین خبرها