موضع عفو بین الملل درباره افزایش اعدام درعربستان

موضع عفو بین الملل درباره افزایش اعدام درعربستان
شنبه 8 خرداد 1395 - 16:21

العالم- سازمان عفو بین الملل درباره افزایش اعدام ها در عربستان هشدار داد و اعلام کرد که حدود 100 نفر از اویل سال 2016 تاکنون در این کشور اعدام شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این سازمان اعلام کرد: دست کم 94 نفر سال 2016 در عربستان اعدام شدند که این آمار بیانگر افزایش اعدام ها در مقایسه با سال 2015 است.

عفو بین الملل با صدور بیانیه ای از مقر خود در لندن افزود: اگر اعدام ها در عربستان به همین نحو ادامه داشته باشد، تعداد اعدامی ها در 6 ماه نخست سال 2016 به بیش از 100 نفر خواهد رسید.

"جیمز لینچ" معاون مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا درعفو بین الملل اعلام کرد: تعداد اعدامی ها درعربستان از 2 سال پیش تاکنون به شکل فزاینده ای بیشتر شده است و هیچ نشانه ای از کاهش اعدام ها دیده نمی شود.

لینچ با انتقاد از دادگاه های عربستان گفت: محاکمه ها در عربستان عادلانه نیست و اعدام افراد پس از محاکمه ناعادلانه به امری کاملاً طبیعی و عادی تبدیل شده است.

عربستان در نخستین روزهای سال 2016 چهل و هفت نفر از جمله آیت الله شیخ نمر باقر النمر را که منادی آزادی و دمکراسی بود، اعدام کرد.

علی النمر برادر زاده شیخ نمر نیز که به اتهام تظاهرات زندانی شده ، با مجازات اعدام مواجه است.

لینچ در ادامه سخنان خود خواستار لغو حکم اعدام علی النمر شد و اعلام کرد که عربستان باید بار دیگر علی النمر را منطبق با اصول و معیارهای بین المللی محاکمه کند. 

معاون مدیر امور خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد: مقام های سعودی نباید مجازات وحشیانه و غیرانسانی اعدام را تنها مجازات بدانند و باید به اعدام ها پایان بدهند.

عربستان سال 2015 حدود 153 نفر را اعدام کرد که این تعداد از اعدام ها از 20 سال پیش تاکنون بی سابقه بود.

214-9

پربیننده ترین خبرها