انگلیس درصدر فروش سلاح به دولت‌های سرکوبگر

انگلیس درصدر فروش سلاح به دولت‌های سرکوبگر
دوشنبه 10 خرداد 1395 - 09:17

هفته‌نامه آبزرور گزارش داد که میزان فروش سلاح انگلیس به دولت‌هایی که به دلیل وضعیت نامناسب حقوق بشر در فهرست وزارت امور خارجه این کشور هستند، به میزانی بی‌سابقه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هفته‌نامه انگلیسی آبزرور خاطرنشان کرد، دولت این کشور سال گذشته میلادی مجوز صدور بیش از سه میلیارد دلار سلاح به ۲۱ کشور از ۳۰ کشوری صادر کرده که از نظر وزارت امور خارجه این کشور در آنها "بدترین یا بیشترین تعداد نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد" یا کشورهایی که از نظر انگلیس باید تغییر اساسی در وضعیت حقوق بشر آنها ایجاد شود.

بنا بر این گزارش، کشورهای عربستان سعودی، بحرین و بروندی در میان خریداران تسلیحات و تجهیزات نظامی از انگلیس هستند.

جنایت جنگی عربستان در یمن

عربستان به دلیل بمباران یمن از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده، بحرین از سال 2011 همچنان در حال سرکوب معترضان است، و پروندۀ بروندی هم در خصوص اتهام نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد درحال بررسی است.

آبزرور خاطرنشان کرده ارقامی که در اختیارش قرار گرفته نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ انگلیس حدود ۱۷۰ میلیون دلار سلاح به تعدای از کشورهای سابقه‌دار از نظر حقوق بشر فروخته بود، اما این میزان عمدتا به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی به شکلی بی‌سابقه افزایش یافته است.

بزرگ ترین مجوز صدور تسلیحات انگلیس به عربستان

بنا بر این گزارش، بزرگ‌ترین مجوز صدور تسلیحات از سوی انگلیس در سال ۲۰۱۵، به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون دلار برای فروش جت‌های جنگنده به عربستان صادر شده است.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح‌های انگلیس است و این موضوع که جنگنده‌های تورنادو و تایفون انگلیس در یمن به کار گرفته شده‌ انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

اخیرا همچنین گزارشی در خصوص یافته شدن بقایای بمبهای خوشه ای ساخت انگلیس در یمن منتشر شده است. عربستان از این بمبها که استفاده از آنها در سطح بین المللی ممنوع می باشد در حمله به مناطق مختلف یمن استفاده می کند.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها