اردوغان: مادران ترک بچه بیاورند!

اردوغان: مادران ترک بچه بیاورند!
دوشنبه 10 خرداد 1395 - 19:41

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به شدت از سیاست کنترل جمعیت انتقاد کرد و گفت: مسلمانان نباید به این سیاست روی آورند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از شبکه تلویزیونی "سی ان ان ترک"، اردوغان در مراسمی که از سوی جمعیت امور جوانان و خدمات آموزشی در استانبول برگزار شده بود، خاطرنشان کرد، هیچ خانواده مسلمانی نباید سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را بپذیرد.
وی افزود: هیچ کس نباید در خواست و مشیت خداوند متعال دخالت کند.
اردوغان در ادامه به شدت از سیاست کنترل جمعیت در سال‌های گذشته انتقاد کرد و خواهان افزایش اعضای خانواده ها شد.
وی سال 2014، کنترل جمعیت را خیانت علیه کشور ترکیه توصیف کرده و خاطرنشان کرده بود: خانواده های ترک باید تلاش کنند که کمتر از 3 فرزند نداشته باشند و بهتر است که تعداد اعضای خانواده بیش از این باشد.

لیبرال های ترک، برخی اوقات از سیاست های اجتماعی اردوغان و حزب حاکم بر این کشور از جمله سیاست های مربوط به حقوق زن، انتقاد می‌کنند.
رشد جمعیت ترکیه، در سال‌های اخیر کاهش یافته و در سال گذشته، طبق آمار رسمی، اندکی بیش از دو درصد بوده است.
برخی از آثار و پیامدهای کاهش جمعیت که سیاستمداران و مسئولان برخی کشورها از جمله ایران را به تکاپو برای پایان دادن به این سیاست وادار کرده است به شرح ذیل است:

1. عدم رشد و توسعة اقتصادی

از جمله آثار و پیامدهای منفی کاهش جمعیت، تغییر ساختار جمعی و به اصطلاح، پیر شدن جمعیت کشور و در نتیجه، عدم رشد و توسعه اقتصادی است. بدین معنا که انتقال هرم سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی، در شرایطی است که محرکه اصلی و کلیدی توسعه "منابع انسانی"می باشد؛ زیرا اگر به راستی دولتی بخواهد در خدمت مردم باشد و در تلاش برای توسعه اقتصادی جامعه باشد، و همه توان و ظرفیت منابع ملی، سرمایه و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری را به درستی به کار گیرد، افزایش جمعیت عاملی برای شتاب روند توسعه اقتصادی می باشد.

2. پیری و بی نشاطی جمعیت

از دیگر مشکلات ناشی از تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، پیری جمعیت و فقدان نشاط و تحرک لازم اقتصادی، اجتماعی است. روشن است که توسعه و رونق اقتصادی وابسته به نیروی جوان و کارآمد است. با کاهش و رشد منفی جمعیت، جمعیت جامعه پیر می شود و از نشاط و سرزندگی لازم برخوردار نخواهد بود.
3. آسیب های اخلاقی و تربیتی

یکی از پیامدهای منفی کاهش و نیز کنترل جمعیت، آسیب های اخلاقی و تربیتی است. جان رایان، دین شناس کاتولیک آمریکایی، از زنان می خواهد که بچه های زیادی داشته باشند. وی معتقد است تأمین خانواده های بزرگ، به انواعی از نظم نیاز دارد که حاصل آن زندگی موفق است. نوع زندگی ای که فقط با داشتن هزینه ادامه زندگی اتفاق می افتد؛ یعنی ایثارکردن، احیای خود برای دست برداشتن از امکانات و پیش دستی برای رسیدن به آینده. وی معتقد است: کارشناسانی که به کنترل موالید معتقدند، به نوع شخصیت هایی که لازم است درست شود تا جامعه به صورت متعادل رشد کند و به حیات خود ادامه دهد، فکر نکرده اند. نکته دیگر اینکه، خانواده های کم جمعیت ممکن است ثروتمند شوند، اما ثروتمند شدن آنان، از فقیر ماندنشان خطرناک تر است.
4. انقطاع نسل بشر
از جمله آثار رشد منفی و کاهش جمعیت، پیری و در نتیجه، حرکت به سمت و سوی انقطاع نسل بشر است؛ زیرا بر اساس آموزه های برگرفته از معارف ناب قرآن و اهل بیت(ع)، یکی از مهم ترین فلسفه های ازدواج و تشکیل خانواده، زاد و ولد و تشکیل اجتماعات بشری است. اصولاً فلسفة ازدواج و تشکیل خانواده، بقای نسل بشری است که مطابق فلسفه آفرینش می باشد.

213 ـ 211

پربیننده ترین خبرها