نسل کشی ارامنه؛ موضوع مناقشه آلمان و ترکیه

نسل کشی ارامنه؛ موضوع مناقشه آلمان و ترکیه
پنج‌شنبه 13 خرداد 1395 - 18:58

العالم - پارلمان آلمان امروز(پنجشنبه) با تصویب قطعنامه ای از موضوع کشتار یک قرن قبل ارمنی ها در ترکیه به عنوان " نسل کشی" یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در عنوان و در متن قطعنامه مصوب مجلس نمایندگان آلمان عبارت نسل کشی به کار رفته و در آن آلمان پذیرفته است که به واسطه ائتلافش با امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول، و بی عملی برای پیشگیری از کشتار ارمنی‌ها، تا حدی در این زمینه مقصر است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این در تماسی تلفنی به آنگلا مرکل هشدار داده بود که اگر آلمان "در چنان بازی‌هایی بیفتد" روابط بین دو کشور ضربه خواهد خورد.

ترکیه در اولین واکنش به اعلام رای نهایی و در عین حال قابل پیش بینی پارلمان آلمان، سفیر خود را برای مشورت، از این کشور فرا خواند.

ارامنه می گویند که ارتش امپراتوری عثمانی در سال 1915 میلادی حدود یک و نیم  میلیون نفر از پیروان این آیین را قتل عام کرده حال آنکه دولت ترکیه با رد این رقم از کاربرد واژه «نسل کُشی» برای این رویداد تاریخی امتناع می کند.

ترکیه وجود حرکتی سازمان یافته برای پاکسازی نژادی اقلیت ارمنی را رد می‌کند. در ادبیات رسمی ترکیه برخوردهای یک قرن پیش با ارمنی‌ها را اخراج و تبعید می‌خوانند.

ترکیه همچنین به این مساله تاکید می‌کند که بسیاری از ترک‌ها هم در بحران‌های مقطع فروپاشی امپراطوری عثمانی جان خود را از دست دادند.

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه، می گوید تصویب قطعنامه کاری "غیرمنطقی" است.

یاسین آکتای، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه هم گفت که رای امروز مجلس آلمان به طور جدی به روابط دو کشور ضربه زده است.

9

پربیننده ترین خبرها