دو مشت سنگین به "سر" عربستان!

دو مشت سنگین به
شنبه 15 خرداد 1395 - 18:27

العالم - آمریکا و دبیرکل سازمان ملل متحد تنها در یک روز دو ضربه سنگین به عربستان سعودی وارد کردند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، نخستین ضربه به عربستان سعودی از طرف واشنگتن وارد شد که اعلام کرد نه تنها انصارالله را سازمان تروریستی نمی داند بلکه آنها را یکی از طرف‌های گفت وگوهای سیاسی جاری در کویت برای پایان دادن به بحران یمن می داند.

"روسیه الیوم" در گزارشی نوشت: بسیاری از کارشناسان، این موضع واشنگتن را که بدون مناسبت قابل ذکری اتخاذ و اعلام شد، ضربه سنگینی بر سر عربستان سعودی می دانند، که همچنان از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی حمایت می کند.

به عقیده این کارشناسان، این موضع واشنگتن حامل پیامی مبنی بر ضرورت اعطای امتیازهای بیشتر در مذاکرات صلح کویت و اجتناب از سختگیری در اجرای قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص یمن است. 

بر اساس این  گزارش واشنگتن پیشتر گام دیگری برای فشار بر دولت مستعفی هادی اتخاذ کرده و استان بیضاء یمن و رئیس قبیله ای آن و نیز کسانی را که علیه انصارالله می جنگند، در فهرست حمامیان تروریسم قرار داده است.

از آنجایی که دولت مستعفی یمن، آمریکا و متحدان غربی آن را به جانبداری از انصارالله در مذاکرات صلح متهم می کند و برخی ط‌رف‌ها در این دولت، نماینده اتحادیه اروپا را متهم می کنند که مانند مستشاری برای انصارالله فعالیت می کند، ریاض که از سوی رسانه های غربی عامل ترویج فکر افراطی معرفی می شود، خیلی زود عمق این پیام را دریافت کرد و به سرعت در صدد توافق محرمانه با انصارالله برای توقف درگیری های مرزی برآمد. به این ترتیب این امید به وجود آمد که پیشرفت های بیشتری در مذاکرات صلح حاصل شود.

از سوی دیگر تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد برای قرار دادن ائتلاف تحت رهبری سعودی، در لیست سیاه گروه های ناقض حقوق کودکان و هشدار به عربستان سعودی در خصوص بر عهده داشتن مسئولیت کشتن 70 درصد کودکانی که در جنگ علیه یمن کشته شده اند، ضربه سنگین دیگری بر سر سعودی‌هاست.

این درحالی است که عربستان سعودی همواره از سوی نهادهای حقوق بشری بین المللی، مانند عفو بین الملل، به استفاده از بمب های خوشه ای و هدف قرار دادن بیمارستان ها و مراکز درمانی متهم شده است.

خاطرنشان می شود با وجود تمام این مسائل، واشنگتن که به ضد و نقیض گویی عادت کرده است، علی‌رغم اتخاذ موضع اخیر در قبال انصارالله یمن، همچنان از عربستان سعودی در جنگ علیه انصارالله حمایت می کند اما در عین حال به همراه بسیاری از متحدانش عقیده دارد که بقای انصارالله به عنوان قدرت سیاسی کارآمد در یمن، می تواند به ایجاد توازن و جلوگیری از نفوذ گروه های افراطی به این کشور منجر شود.

213-220-9

پربیننده ترین خبرها