اوباما: محمد علی کلی به خاطر ما جنگید

اوباما: محمد علی کلی به خاطر ما جنگید
يکشنبه 16 خرداد 1395 - 11:54

رئیس جمهور آمریکا در پیامی به مناسبت درگذشت محمد علی کلی اسطوره مشت زنی جهان گفت: او به خاطر ما جنگید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اوباما در پیام خود گفت: محمد علی به خاطر ما مبارزه کرد. نبردش در خارج از رینگ برای لقب و جایگاه هزینه بر بود، و چپ و راست برایش دشمن تراشید و او را طرد کرد، و نزدیک بود به زندان بیفتد. اما با این حال، بر موضع خود پافشاری کرد و پیروزی او کمک کرد تا به آمریکایی که امروز می شناسیم، عادت کنیم.

اوباما که محمد علی کلی را از الگوهای خود می داند، تصریح کرد: محمد علی عظیم ترین بود. نقطه سر خط...اما آنچه که این قهرمان را اینقدر بزرگ و از دیگران متمایز کرد، این است که همگان درباره او تقریبا همین امر را می گویند.

وی افزود: مثل هر انسان دیگری در کره زمین، میشل و من از درگذشت او اندوهگین هستیم اما از خدا ممنونیم که شانس شناخت او را به ما داد؛ حتی هرچند که اندک بود.

اوباما گفت: محمد علی بیشتر از آنکه مهارت یک شاعر در پشت میکروفون را داشته باشد؛ یک مبارز در رینگ بود. او مردی بود که برای حق و حقیقت مبارزه کرد. او مردی بود که به خاطر ما جنگید. وقتی دیگران ترجیح دادند سکوت اختیار کنند؛ او صدایش را بلند کرد.

خانوادۀ محمد علی کلی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کردند که وی روز جمعه در سن 74 سالگی در فینیکس (ایالت آریزونا) درگذشت.

کلی در دوران ورزشی خود بی رقیب بود و موفق شد سه مدال طلای سنگین وزن بوکس جهان را به دست بیاورد.

محمد علی خارج از رینگ بوکس هم فعالی پرشور در زمینه برابری نژادی و آزادی مذهب بود.
فعالیت‌های او در جریان جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا، و حضورش در کنار رهبران این جنبش، همچون مارتین لوتر کینگ و ملکوم ایکس (حاج ملک شباز) نامش را بسیار فراتر از رینگ بوکس برده بود.
آخرین بیانیه او همین ماه دسامبر گذشته منتشر شد که طی آن از دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان به علت اظهاراتش در مورد "ممنوع الورود کردن مسلمانان به آمریکا" انتقاد کرده بود.
نام "محمد علی" پیش از مسلمان شدن، کاسیاس کِلِی بود.
محمد علی از دوازده سالگی مشت‌زنی را شروع کرد و به دلیل استعداد بسیار بالایی که داشت ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۴ قهرمان بوکس جهان شد.
سه سال بعد از کسب عنوان قهرمانی جهان، در اقدامی جنجالی، محمد علی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز ز؛ کلی علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت به خاطر عقاید دینی نمی تواند در ارتش آمریکا حضور یابد.
پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد؛ و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد. اما سرانجام در اوایل دهه هفتاد با شکایت کلی به دادگاه عالی آمریکا، محکومیت وی لغو شد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها