شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق؛

ماندلای کشورهای عربی در زندان

ماندلای کشورهای عربی در زندان
يکشنبه 16 خرداد 1395 - 13:45

شیخ علی سلمان رهبر مخالفان و دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین در هنگام شنیدن حکم صادر شده علیه خود در دادگاه رژیم آل خلیفه تبسم کرد. او می بایست 9 سال را در زندان های یک کشور کوچک و به احتمال زیاد در زندان مرکزی بدنام جو در پشت میله های زندان سپری کند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، این سیاست مدار جوان می داند که می بایست رویکردی موازی با عملکرد خود طی دهه ای که در آن در آزادی بسر می برد، در پیش بگیرد و طی آن خط مشی مبارزاتی جدیدی را در پیش بگیرد که طی آن جمعیت الوفاق را بنیان گذاشت.

سایت روزنامه لبنانی السفیر ضمن اعلام این مطلب افزود : این مرد هم اکنون در برابر آزمایش جدیدی متفاوت از نظر شکل و مضمون قرار گرفته است. رهبری از پشت میله های زندان در یک کشور بحران زده در اثر درگیری های داخلی میان حاکمیت و مخالفان موضوع جدیدی نیست.
حرکت مردمی در بحرین به موازات مصر و تونس در سال 2011 آغاز شد. این حرکت بر خواست ملت و به طور مشخص فرآیند سرنگونی نظام آل خلیفه مبتنی بود که در نتیجه آن نیروهای سپر جزیره برای محافظت از نظام حاکم بحرین وارد عمل شدند.
نظام آل سعود با توجه به ارتباط طبیعی مردم بحرین با ملت عربستان به ویژه در منطقه شرقی این کشور از بیم انتقال یافتن حرکت مردمی به درون جامعه خود به بحرین لشکرکشی کرد و نظام آل خلیفه را به طور کامل تحت الحمایه خود قرار داد و در برابر فرآیند بهار عربی جاری در جهان عرب نظام بحرین را خط قرمز برشمرد.
از سوی دیگر بحرین برای نیروی دریایی آمریکا و انگلیس از نظر لجستیکی در طول تاریخ یک عنصر بسیار مهم بشمار می آید. بحرین هم اکنون میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و تاسیسات راهبردی و امنیتی آمریکا در الجفیر و بندر السلمان است و طرح ساخت پایگاه دریایی انگلیس در دست اجرا است.
شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق در سی ام ماه می سال 2014 بازداشت شد. دادگاه بحرین به تازگی مدت بازداشت وی را به 9 سال افزایش داده است. برخی در بحرین در آستانه ماه مبارک رمضان از گشایش غیرمنتظره در بحران سیاسی سخن به میان آوردند و برخی دیگر نیز گفتند که شاه بحرین می خواهد زندانیان را مورد عفو قرار دهد، اما این موضوع شکل دیگری به خود گرفت که واقعی تر به نظر می رسد زیرا همراهان شیخ علی سلمان در داخل بحرین چند ماه پیش از زبان یک دیپلمات غرب شنیدند که الوفاق باید به دنبال یافتن دبیرکل جدیدی برای خود باشد. افزایش مدت محکومیت شیخ علی سلمان نشان می دهد وی بر سینه فرآیند سیاسی ادعایی دولت سنگینی می کند . آل خلیفه هم اکنون به دنبال یافتن دیگر گزینه های مخالفان است تا بتواند به طورموفقیت آمیزتری از بحران خارج شود و عناوین اصلاح طلبانه مطرح شده از سوی شیخ علی سلمان را پشت سر گذارد و به نسخه های قابل قبول تری برای منامه دست یابد. در این میان به عنوان مثال می توان به دیدگاه مطرح شده از سوی جریان وعد یکی از انجمن های اصلی مخالف در بحرین آنهم دو روز مانده به صدور حکم جدید علیه شیخ علی سلمان اشاره کرد.

شیخ علی سلمان چه در گذشته و چه در حال حاضر یکی از برجسته ترین رهبران عرب در میان صفوف مخالفان بشمار می رود که مخالف خشونت است، و بر صلح آمیز بودن حرکت خود تا دستیابی به سطح مناسبی از سازش ها با نظام حاکم پایبند است. جمعیت الوفاق در عمل ثابت کرده که در میان جریان های مخالف توانمندترین و فعال ترین و عاقل ترین  آنها در حفظ امنیت بحرین است، و می تواند در وقت مناسب به تعامل برسد و بدین ترتیب شیخ علی سلمان به عنوان یک رهبر بالقوه، ماندلای خلیج فارس باقی خواهد ماند. و میله های زندان نمی تواند مانعی بر سر راه فعالیت های وی به عنوان یکی از دو طرف اصلی در بحران بحرین قرار گیرند.
209
 

پربیننده ترین خبرها