عربستان، گزارش بان کی مون را چند خرید؟!

عربستان، گزارش بان کی مون را چند خرید؟!
سه شنبه 18 خرداد 1395 - 08:56

دبیرکل سازمان ملل متحد با عقب نشینی از موضع خود، نام ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان در تجاوز به یمن را از فهرست نقض کنندگان حقوق کودکان در این کشور حذف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نام ائتلاف عربی را در فهرست سیاه کشورها و گروههای مسلحی قرار داده بود که حقوق کودکان را در درگیری ها و جنگ ها نقض می کنند.

عبدالله معلمی سفیر دائم عربستان در سازمان ملل، از این سازمان خواسته بود که "فورا" نسبت به اصلاح گزارش خود اقدام کند، زیرا انتشار آن، به مذاکرات صلح که در کویت میان طرف های یمنی در جریان است، ضربه می زند(!)

در گزارش اولیه سازمان ملل آمده بود که این ائتلاف مسئول مرگ و میر و زخمی شدن 60 درصد کودکان در سال گذشته و کشته شدن 510 کودک و زخمی شدن 667 کودک در یمن بوده است.

بر اساس این گزارش، ائتلاف سعودی نیمی از حملات را علیه مدارس و بیمارستان ها انجام داده است.

اما سازمان ملل زیر فشار شورای همکاری خلیج فارس نام ائتلاف را از این فهرست برداشت تا اینکه بازنگری مشترکی بین ائتلاف و این سازمان درخصوص موارد مرگ و میر و زخمی های یاد شده صورت گیرد.

این در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک، از اعمال "فشار" دولت عربستان بر سازمان های بین المللی و پایتخت های اروپایی موثر در تصمیمات سازمان ملل برای حذف نام ائتلاف از این گزارش خبر می دهند.

روز دوشنبه دو منبع دیپلماتیک از "فشار شدید" عربستان بر طرف های موثر در سازمان ملل برای تغییر در مفاد این گزارش سخن گفتند و تاکید کردند که عربستان به طور تلویحی به احتمال "بازنگری" در ارائه کمک های مالی به سازمان ها و هیئت های تحت پوشش سازمان ملل در صورت انتشار گزارش مذکور اشاره کرده است؛ امری که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل را وادار کرد که "پیشنهاد"! عربستان برای بازنگری در اعداد و ارقام مذکور در این گزارش را بپذیرد و از ائتلاف سعودی بخواهد که هیئتی را برای رایزنی درباره اصلاح گزارش تا پیش از ماه اوت به نیویورک اعزام کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که سفیر دائم عربستان در سازمان ملل، از تاثیر قطعی دلارهای سعودی بر تصمیم سازان سازمان ملل به خوبی آگاه است، چرا که پیشاپیش، با اطمینان خاطر و قاطعیت، در برابر خبرنگاران از تبرئه شدن ائتلاف متجاوز به یمن سخن گفت و اعمال تغییر در گزارش سازمان ملل را "حتمی و غیر مشروط" توصیف کرد و نشان داد که بان کی مون و همکارانش در نهاد موسوم به "سازمان ملل متحد"، مهمترین گزارش ها را هم تحت تاثیر "رایزنی" های پشت پرده، به راحتی تغییر می دهند و دگرگون می کنند.

پربیننده ترین خبرها