عفو بین الملل: نیجریه تظاهرکنندگان را کشته است

عفو بین الملل: نیجریه تظاهرکنندگان را کشته است
جمعه 21 خرداد 1395 - 19:38

سازمان عفو بین الملل نیروهای امنیتی نیجریه را به قتل تظاهرکنندگان و فعالان مستقل، پیش از برگزاری تظاهرات و در جریان آن در سالگرد وقوع جنگ داخلی در منطقه "بیافرا" متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، درحالی که نیروهای پلیس نیجریه به کشته شدن 10 نفر از جمله پنج نفر در شهر "اونیتشا" در ایالت انامبرا و پنج نفر دیگر در شهر "اسابا" در ایالت دلتا در مجاورت آن در جریان خشونت های مرتبط با سالگرد وقوع جنگ داخلی در این کشور اشاره کردند، گروه موسوم به "جنبش ساکنان اصلی" در منطقه جدایی طلب بیافرا که خواهان برگزاری سالگرد وقوع جنگ داخلی در 30 ماه مه گذشته شده بود؛ گفتند که دستکم 35 فرد منتسب به این گروه در اونیتشا کشته شده اند.

سازمان عفو بین الملل در بازدید از بیمارستانها 17 مقتول و 50 زخمی را در اونیتشا شمارش کرده است اما این سازمان در بیانیه ای هشدار داد که بی شک، رقم واقعی بسیار بیشتر است.

این سازمان افزود: برخی از کشته ها و زخمی ها از پشت هدف اصابت گلوله قرار گرفته اند و این امر نشان می دهد که آنها هنگام فرار گلوله خورده اند.

"ام کی ابراهیم" مدیر دفتر سازمان عفو بین الملل در نیجریه گفت: تیراندازی به طرفداران جنبش ساکنان اصلی در بیافرا که هیچ تهدیدی به شمار نمی روند، استفاده مفرط و بدون توجیه از زور به شمار می رود.

ابراهیم افزود: یک نفر درحالی که خواب بوده است، به قتل رسیده است.

جنبش ساکنان اصلی در بیافرا از زمان بازداشت "نناندی کانو" رهبر خود در ماه اکتبر گذشته به اتهام خیانت در جنوب شرقی نیجریه تظاهرات برگزار کرده است. این فرد همچنان در انتظار محاکمه در بازداشت است.

طرفداران جنبش ساکنان اصلی در بیافرا روز 30 ماه مه گذشته چهل و نهمین سالگرد اعلام استقلال بیافرا را برگزار کردند که به درگیری مسلحانه سه ساله و قربانی شدن نزدیک به سه میلیون نفر منجر شده بود.

ارتش نیجریه که طرف های وهابی تندرو از آن حمایت می کنند، پیش از این به تجمع پیروان اهل بیت (ع) در منطقه زرایا در ایالت کادونا در شمال این کشور حمله کرد و صدها نفر از آنها را به قتل رسانده و صدها نفر دیگر را زخمی کرد؛ به گونه ای که اخیرا گورهای دسته جمعی پیدا شده است و شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه همچنان در بازداشت است. نیروهای ارتش به خانه شیخ زکزاکی حمله کرده و وی را زخمی و بازداشت کردند که شاه سعودی از این اقدامات نیجریه ستایش کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها