اعتراض آلمانی‌ها به جنایات پهپادهای آمریکایی

اعتراض آلمانی‌ها به جنایات پهپادهای آمریکایی
يکشنبه 23 خرداد 1395 - 15:09

هزاران نفر با تشکیل زنجیره انسانی در اطراف پایگاه هوایی امریکا در جنوب غربی آلمان، به اقدام این کشور در کشتار مردم و اجرای عملیاتهای نظامی با استفاده از پهپاد اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ائتلاف موسوم به "پایگاه رامشتاین را ببندید – جنگ پهپادها را متوقف کنید"، که این تظاهرات را سازماندهی کرده است، می گوید پایگاه نظامی "رامشتاین" اقدام به انتقال اطلاعات بین مراکز کنترل پهپادها در امریکا و پهپادهایی در مناطقی مثل عراق، افغانستان، پاکستان، یمن و سوریه می کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس آلمان تأکید کرد که حدود سه تا چهار هزار معترض، اقدام به تشکیل زنجیره های انسانی در نزدیکی پایگاه هوایی رامشتاین کرده اند. این پایگاه هوایی، مقر نیروی هوایی امریکا در اروپاست.
البته ائتلافی که این تظاهرات را سازماندهی کرده است تعداد شرکت کنندگان در این اقدام اعتراضی را بین پنج تا هفت هزار نفر اعلام کرده است.
مسئولان پایگاه رامشتاین هیچ اظهار نظری در این باره نکرده اند.
استفاده از پهپاد در آلمان جنجال گسترده ای به پا کرده است و جو تنفر از درگیریهای نظامی از زمان جنگ جهانی دوم بر این کشور حاکم است. ائتلافی که این تظاهرات اعتراض آمیز را ترتیب داده است می گوید انتقال اطلاعات مربوط به این پهپادها از طریق پایگاه رامشتاین، خلاف قانون اساسی آلمان است. معترضان خواستار بسته شدن ایستگاه تقویت داده های مربوط به این پایگاه هستند.
امریکا از زمان شلیک اولین موشک از پهپادها در 15 سال پیش، برنامه نظامی خود را توسعه داده است. به طوری که امروزه این پهپادها بخشی از جنگ افزارهای رایج در جنگ عراق هستند که برای کنترل و حمله مورد استفاده قرار می گیرند.
گفتنی است باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، ماه قبل به حمله پهپادهای امریکایی به یک منطقه دور دست در پاکستان اذعان کرد. در این عملیات، ملا اختر منصور، سرکرده طالبان به قتل رسید. مقامات امریکایی می گویند ملا اختر چند حمله جدید به اهداف امریکایی در کابل، پایتخت افغانستان را، فرماندهی کرده بود.
منتقدان استفاده از پهپادها معتقدند این نوع هواپیما معمولا در حمله به اهداف خطا می کنند و در کل تأثیر چندانی در روند جنگ ندارند بلکه فقط انگیزه برای حمله بدون ترس از مجازات را تقویت می کنند و عاملان اصلی این حمله ها در مکانی امن و دور از هر نوع خطری جلوی رایانه می نشینند و این پهپادها را هدایت می کنند.

208 ـ 211

پربیننده ترین خبرها